BLOG
Mersin

Hongkong / Hongkong

Hol vagyunk
Hongkong különleges közigazgatású terület a Dél-kínai-tenger partján, szigetekből álló városállam, de sokszor egyszerűen csak városként hivatkoznak rá, a Föld egyik legsűrűbben lakott területe. Szorosan kötődik Kínához diplomáciai és honvédelmi szempontokból, de saját jogrendszere, bevándorlási törvényei, pénzneme és közlekedési szabályai vannak (baloldali közlekedés van). Kínának nem titkolt célja, hogy pár évtizeden belül teljesen bekebelezze Hongkongot

Pénzneme
Hongkongi dollár (HKD)

Időeltolódás
Magyarországhoz képest nyári időszámítás alatt +6 óra, téli időszámítás alatt +7 óra

Meglátogattam
2016 nyarán

Utazás

Budapestről Hongkongba már 110 ezer Ft körül is találunk retúrjegyet, és utunk végén a Hongkong-i Nemzetközi Reptérre (HKG) érkezünk. Ha csak egyszer kell átszállnunk akkor is minimum 16 órás utazási idővel számolhatunk. Ha esetleg Pekingből repülnénk át, akkor egy irányba – ha jó napot fogunk ki – már 25 ezer Ft körül is átutazhatunk.

A reptérről a leggyorsabban a Hong Kong Airport Express-szel jutunk be a városba. A vonat reggel 5:50-től éjjel 1:15-ig üzemel (az utolsó járat 00:48-kor indul a reptérről és Hongkongból is), átlagosan 12 percenként jár, és a teljes 35 km-es utat 24 perc alatt teszi meg. A reptér előtt is van 1 perc vonatútra egy megálló (AsiaWorld-Expo), de számunkra ez nem lényeges ha annyi a célunk, hogy a reptérről bejussunk a városba, és utána vissza. Tehát a megállók: AsiaWorld-Expo, Airport, Hong Kong, Kowloon és Tsing Yi.

A vonatra többféle jegyet vehetünk: sima szakaszjegyet, egynapi retúrjegyet (tehát ugyanazon a napon megyünk be a reptérről a városba és jövünk vissza), sima retúrjegyet (30 napig érvényes), valamint használhatjuk az Octopus kártyát is (lásd a Közlekedés résznél lejjebb). A teljes árú felnőttjegy a reptér és a város között 100 dollár, ha retúrjegyet veszünk akkor 180 dollár. A reptér és Kowloon között ez 90/160, a reptér és Tsing Yi között 60/110 dollár.

Ugyanakkor a vonatnál sokkal olcsóbb megoldás a busz, nagyon sokféle járat indul a reptérről. Például ha a Nathan Road-ra mennénk, azaz Kowloon központjába, akár egészen a Viktória-öbölig, ezt az A21-es busszal 33 dollárért megtehetjük (éjjel ugyanezen a vonalon az N21-es busz jár).

A21 reptéri busz Hongkong

Útlevél, vízum

Hongkongba (Kínától eltérően) nem kell vízum, amennyiben legfeljebb 90 napig tartózkodunk az országban. Ugyanakkor ha innen lépünk be Kínába akkor ugyanúgy kell a kínai vízum, ha pedig innen lépünk be Kínából és utána újra kínai várost látogatunk, akkor olyan vízumot kell igényelnünk, ami legalább két belépést engedélyez Kínába (tudom tudom, nem én találtam ki). Ezt külön jelezni kell az igénylésnél, mert alapjáraton a vízum egyszeri Kínába való belépésre jogosít. Persze a fenti procedúrát nem szükséges végigcsinélni, ha csak Hongkongba látogatunk.

FONTOS: A reptéren érkezéskor már nem pecsételnek az útlevélbe, hanem adnak egy úgynevezett departure card-ot melyet gondosan meg kell őriznünk, és be kell mutatnunk amikor elhagyjuk Hongkongot (a legbiztosabb ha belekapcsozzuk az útlevélbe).

Javasolt oltás

Hongkongba utazva nincs kötelező oltás, és ha rövidebb időre érkezünk, akkor semmilyen vakcina nem szükséges. Ha esetleg hosszabb időt töltenénk el az országban, akkor javasolt a Hepatitis A, a Hepatitis B és a hastífusz elleni oltás.

Viktória-kikötő

A város egyik legszebb látványa a Viktória-kikötő (vagy Viktória-öböl), mely a Kowloon félsziget és Hongkong szigete között helyezkedik el. Ez a kikötő Kína legnagyobb kikötője, és a világon a harmadik legnagyobb a San Francisco-ban és Rio-ban található után. Nem csoda, hogy a kikötőben hatalmas a forgalom, sosem áll meg az élet, nappal és éjszaka is gyönyörű látványt nyújt. A szárazföld és a sziget között a Csillagkomppal tudunk közlekedni, de víz alatt is mehetünk az MTR-rel utazva.

Viktória-kikötő Hongkong

Viktória-csúcs

Kowloon-ról a Viktória-kikötőn átkelve a Hongkong szigetre érünk, ahonnan megközelíthetjük Hongkong első számú látványosságát és egyben legmagasabb pontját, az 554 méteren fekvő Viktória-csúcsot. Ide a Peak Tram-mel (mely leginkább a mi fogaskerekűnkhöz hasonló) jutunk fel, mely már több mint száz éve üzemel.

Peak Tram Hongkong

A 10-15 percenként induló járat 7 perc alatt visz fel a csúcsra, a felnőttjegy 2016. szeptember 1-én emelkedett, egy irányba 32, oda-vissza 45 dollár, a kedvezményes jegy (3-12 éves korig, valamint 65 év felett) egy irányba 12, oda-vissza 20 dollár, 3 éves kor alatt ingyenes. A havijegy felnőtteknek 540, kedvezményesen 270 dollár. A lenti végállomás a Central-nál van, míg a fenti a Peak Tower harmadik emeletén. A Peak Tram 7:00 és 24:00 óra között közlekedik, ha MTR-rel megyünk akkor a Central-nál szálljunk le (Island vagy Tsuen Wan vonal), a J2 kijáraton menjünk ki, és a Chater Garden mentén elérünk a Garden Road-hoz, ahol megtaláljuk a pénztárt és a bejáratot. Amennyiben csúcsidőben megyünk két sorba kell beállnunk; miután kiálltuk az elsőt kapunk egy kártyát, átsétálunk a keskeny úttesten, bemutatjuk a kártyánk, és utána állhatunk be a jegypénztárba (amennyiben nincs Octopus kártyánk, ha van akkor mehetünk egyből a Peak Tram-hez). Ha megvan a jegy akkor már csak arra kell várnunk, hogy felférjünk a járműre. Itt a várakozással töltött időben múlt századbeli ruhákat, tárgyakat, képeket, és meg egy korabeli szerelvényt is láthatunk.

Viktória-csúcs Hongkong

Sky Terrace 428 és Madame Tussauds Viaszmúzeum

A csúcson nem csak a látványban lehet gyönyörködni, éttermek, boltok, interaktív múzeumok és szórakoztató egységek várják a látogatókat, továbbá itt találjuk a legmagasabb látogatható pontot, a Sky Terrace 428-at. Innen lélegzetelállító látvány nyílik a városra, még este is, köszönhetően a kivilágított felhőkarcolóknak (ezért jár a Peak Tram éjfélig).  Hétköznap 10:00-23:00-ig, hétvégén és ünnepnapokon 8:00-23:00-ig tudunk ide látogatni.

Sky Terrace 428 Hongkong

A Peak Tower-ben van egy Madame Tussauds Viaszmúzeum, ahol több mint 100 híresség viaszszobrát láthatjuk (például Jackie Chan-ét, aki Hongkong-ban született). A viaszmúzeum 10:00-22:00-ig ban nyitva minden nap, a felnőttbelépő 215 dollár.

A fenti helyekre kombinált jegyekkel is bemehetünk.

Külön jegy a Sky Terrace 428-hoz felnőtteknek 48, kedvezményesen (3-12 éves korig, valamint 65 év felett) 24 dollár.

Sky Terrace 428 + Peak Tram egyirányú alapjegy 75, retúrjegy 88, a kedvezményes jegy 34, a retúr 42 dollár.

A retúr Peak Tram jegy + Madame Tussauds Viaszmúzeum kombinált jegy alapjáraton 280, kedvezményesen 188 dollár.

A retúr Peak Tram jegy +  Sky Terrace 428 + Madame Tussauds Viaszmúzeum kombinált alapjegy 320, kedvezményesen 209 dollár.

Madame Tussauds Hongkong

Lan Kwai Fong

Szintén Hongkong szigetén található Lan Kwai Fong, az éjszakai élet központja több mint 90 éttermével és bárjával. Számtalan ételt próbálhatunk ki itt vagy térhetünk be egy szimpatikus szórakozóhelyre. Különösen nagy élet van itt karácsonykor, újévkor vagy halloween idején, a Central metrómegállótól csupán néhány percnyi sétára.

MTR-rel közelítve a Central megállónál kell leszállni, a D2 kijáraton kimenni és Theatre Lane mentén sétálni, majd felmenni a D'Aguilar utcához.

Lan Kwai Fong Hongkong

Temple utcai éjszakai piac

Ha mindenhonnan megcsodáltuk az esti kivilágítást akkor ideje belevetnünk magunkat az éjszakai életbe, a szárazföldi részen a Kowloon főút (Nathan Road) mentén találjuk a híres Temple utcai éjszakai piacot. 600 méteren keresztül válogathatunk az árusok különböző portékáiból, legyen szó ruháról, elektronikai cikkekről vagy csak szuvenírekről. Sok jó hírű étterm van itt (Dai Pai Dong, Wonton Noodles, the Clay Pot Rice, Beef Balls and Fish Balls), de tengeri herkentyűs vacsorára is találunk lehetőséget az utca elején.

MTR-rel a Yau Ma Tei állomásnál szálljunk le, C kijárat, a Man Ming Line-ról kell a Temple utcára fordulni. A másik lehetőség a Jordan megálló, A kijárat, a Jordan útra kell jobbra ráfordulni, majd újra jobbra lesz a Temple street.

Tsim Sha Tsui Promenade

A Tsim Sha Tsui Promenade nevéből fakadóan egy sétány, ahol remek kilátás nyúlik a Viktória-kikötőre, közvetlen az Sztárok sétánya után.

Minden este 8-kor kezdődik a hatalmas lézershow Kowloon-ban, amivel a felhőkarcolókat világítják meg, ezt innen lehet a legjobban látni. A show a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a világ legnagyobb állandó hang- és fényjátéka.

Lézershow Hongkong

Föld alól megközelítve az MTR Tsim Sha Tsui megállója a mienk, az E kijáraton kell a Salisbury út felé kell menni, jobbra fordulni és a metró gyalogos alagútján át a Hongkong Kulturális Centernél a móló felé sétálni.

Hírességek sétánya és Hírességek kertje

A közelben található a Hírességek sétánya (Avenue of Stars), melynek kertjében szobrokat és kézlenyomatokat is láthatunk, valamint itt található a már sok helyen látott ikonikus Bruce Lee szobor is.

A helynek saját honlapja is van.

MTR-rel az East Tsim Sha Tsui megálló J kijáratán kell kimenni, de ha kiértünk a Viktória-kikötő partjára és elindulunk balra (úgy, hogy a víz velünk szemben van) akkor hamar megtaláljuk.

Bruce Lee szobor Hongkong

Cimszácöü-óratorony

A Kowloon–Canton vasútállomásnál található az 1915-ben felállított 44 méteres Cimszácöü-óratorony. Ez egy szimbólum, akik itt átkeltek, azok nem csak Hongkongban, de az egész világon új életbe kezdtek. Sokszor láthatunk itt lelkes festőket, akik az órát próbálják papírra vetni.

Ha MTR-rel megyünk akkor a Tsim Sha Tsui megálló E kijáratát használjuk, a Salisbury út felé kell menni, jobbra fordulni és a metró gyalogos alagútján át a Hongkong Kulturális Centernél lyukadunk ki. Itt jobbra kell fordulni és a víz mentén előre sétálni. Ha közel vagyunk a Nathan Road-hoz akkor egyszerűbb lesétálni a Viktória-öbölhöz és elindulni jobbra.

Cimszácöü-óratorony Hongkong

Hongkong-i Űrmúzeum

Hongkongban sem maradunk múzeum nélkül, ugyancsak Kowloon-ban tudjuk felkeresni a Hongkong-i Űrmúzeumot. Hétköznaponként (kivéve kedden, akkor zárva) 13:00-21:00-ig tudjuk látogatni, hétvégente és nemzeti ünnepeken 10:00-21:00 között.

Jellegzetes fehér kupolás épületről könnyen felismerjük, a Tsim Sha Tsui vízfrontonján található, egyből a Nathan Road végén. Ha metróznánk akkor a Tsim Sha Tsu megállónál szálljunk le, az N kijáraton a Nathan Road-ra jutunk, és további 2 perc séta múlva a víz felé elérjük a múzeumot.

2016 végéig zárva van az állandó kiállítás, melyre a belépő 10 HKD, a múzeum honlapján tudjuk követni az aktuális frissítéseket. A kiállítás mellett többféle planetáriumi előadás közül választhatunk.

Űrmúzeum Hongkong

Óceánpark

A hongkongi Ocean Park a város egyik legnépszerűbb látványossága, ami egyáltalán nem meglepő elnézve miket kínál a látogatóknak. Egyszerre vidámpark és interaktív állatkert, ahol ezerféle programot tudnak kipróbálni a gyerekek és a felnőttek is. Láthatunk többek között pandákat, koalákat, az Északi- és Déli-sark állatait, sőt delfineket is simogathatunketethetünk oroszlánfókákat, de cápákat és rájákat is. A fentieken kívül rengeteg vidámparkos szerkezet és egyéb közös családi program várja a látogatókat, ha pedig esetleg elfáradtunk, akkor showműsorokat is nézhetünk, vagy választhatunk a Park gazdag étteremkínálatából.

A belépő ára 12 éves kor felett 385 dollár, 3 és 11 éves kor között 193 dollár, 3 éves kor alatt ingyenes. Jegyet több helyen is vehetünk, például a Park bejáratánál, a hongkongi 7-Eleven üzletekben, de természetesen online is.

A parknak változatos nyitva tartása van, érdemes indulás előtt lecsekkolni a havi táblázatot.

Több buszjárattal is odatalálunk az Ocean Park-hoz, az alábbi linken megtekinthetjük a lehetőségeket.

Disneyland

Ha már közönségkedvenc helyszínek, Disneyland biztos mindenki számára ismerősen cseng. Rengeteg attrakció várja az idelátogatókat, egyebek mellett vidámparkos élmények, beöltözött hercegnők és hercegek, szórakoztató műsorok és interaktív programok. Ha visszarepítenénk magunkat gyerekkorunkba, valamint imádunk sorban állni, akkor Disneyland-et nekünk találták ki.

Az egy napos, 12-64 éves korosztályra vonatkozó belépő ára 539 dollár, 3-11 éves korig 385 dollár, 65 éves kor felett 100 dollár. A két napos alapjegy 739 dollár, a 3-11 éveseknek 525 dollár, 65 év felett 170 dollár. Online is tudunk jegyet venni, ha kiválasztjuk a megfelelő jegytípust. A park 10:30-20:00-ig tart nyitva, az egyes élményelemek és programok nyitva tartása ettől természetesen eltérhet.

Többféle tömegközlekedési eszközzel is eljutunk Disneylandbe, ezen az oldalon tudjuk kiválasztani a nekünk legpraktikusabbat.

Hongkong Convention and Exhibition Centre

A Golden Bauhinia Square, valamint a Hongkong Convention and Exhibition Centre (HKCEC) Hongkong szigetén van, előbbi Hongkong egyik jelképe az Örökké Virágzó Bauhinia Szoborral, és ahol ha nincs nagyon rossz idő minden reggel zászlófelvonást láthatunk (a hónap első napján ünnepélyesebbet, mint amúgy). A HKCEC egy hatalmas méretű épület, mely a Viktória-kikötő egyik legjellegzetesebb része.

Exhibition Centre Hongkong

Jackie Chan New Police Story című filmjének itt játszódik a végjátéka.

A center saját honlapja is van, ha valakinek esetleg felkeltette volna az érdeklődését.

MTR-rel a Wan Chai megálló A5-ös kijáratán kell távoznunk, átkelni a O’Brien út gyaloghídján, majd átvágni az Immigration Tower-nél és Central Plaza-nál a Hong Kong Convention and Exhibition Centre-hez.

Árak

Bár Hongkong-nak nincs valami jó hírneve ami az árakat illeti, azért ha elég ügyesek vagyunk könnyen találunk olyan helyeket, ahol nem kell túl sokat költeni egy-egy étkezésre. Ha nem a legfrekventáltabb helyeken mozgunk, akkor kis utcai árusoknál szuper összegekért tudunk kiadós ebédeket venni (és a gyorséttermek árai Pekingnél és Sanghajnál is jobbak). A ruhaboltok is számos leárazással csalogatják a vásárlókat, és szállásnál – amennyiben nem zavar minket, hogy egy tipikus hongkongi miniszobában kell aludnunk – a központi részeken is remek ár-érték arányú helyeket találunk. A miniszobával nem túlzok, a legtöbb ilyen helyiség 4-7 négyzetméteres ajtó nélküli kis "kocka", és ebben már a fürdőszoba is benne van.

Hongkong hotelszoba Nathan Road

Aktuális hongkong-i dollár árfolyam ide kattintva.

Mit érdemes enni-inni

Hongkongban biztos nem marad éhesen az ember, nagyon sok nemzet konyháját meg tudjuk kóstolni. Ha tengeri herkentyűkre vágynánk akkor irány a Temple street, de az utcai árusoknál lehet igazi kincsekre bukkanni, olcsón és laktatóan.

Közlekedés

Hongkong-ban nagyon modernül kiépített tömegközlekedési rendszer van, melyet érdemes kihasználni mikor felfedezzük a várost. A helyi metró neve MTR, itt láthatunk egy térképet a metróvonalakról. Ezenkívül mehetünk busszal, melyek emeletesek, kivéve a Hongkong szigeten működő minibuszok. Már több mint 100 éve közlekedik ugyancsak a szigeten az emeletes villamos, ami egyben turistalátványosság is.

Emeletes busz Hongkong

Hongkongban baloldali közlekedés van, úgyhogy fokozottan figyeljünk arra amikor lelépünk a járdáról, hogy jó irányba nézzünk körül.

baloldali közlekedés Hongkong

Ugyancsak már több mint egy évszázada lehet komppal is utazni a városban, ez a Star Ferry (Csillagkomp), mely két útvonalon közlekedik, ezek a Wanchai ↔ Tsim Sha Tsui és a Tsim Sha Tsui ↔ Central vonalak. Hétköznap és hétvégente más összegért és más időközönként járnak, csúcsidőben 6, késő esténként pedig legrosszabb esetben 20 percet kell várni egy-egy hajó indulására. Ezen a linken lejjebb görgetve megtaláljuk a pontos árakat, és azt is, hogy mikor milyen időközönként közlekednek a kompok.

Csillagkomp Hongkong

A Peak Tram-mel a Viktória-csúcsra mehetünk fel.

A városi tömegközlekedési kártyát, az Octopus kártyát régen csak a metrón és buszon lehetett használni, mára az összes tömegközlekedési eszköz mellett elfogadják a boltokban, a reptéren, strandon, kórházban is, hogy csak pár példát említsek. Hongkongon kívül használhatjuk Makaóban és Shenzhen-ben is.

Három fajtája van, számunkra az On-loan Octopus Kártya a lényeges, ezt a kártyát 50 dollár depozitért cserébe kapjuk meg. 1000 dollárig tölthetünk rá pénzt többek között az MTR megállókban, automaták segítségével, készpénzzel. Az MTR megállókban található irodáknál ha 500 dollár alatti egyenlegünk van a kártyán, akkor azonnal visszaváltják, és a rajta maradt összegen kívül megkapjuk a depozitot is (amennyiben jó állapotban van a kártya).

Amelyik változata hasznos lehet még nekünk, az az Airport Express Travel Pass. Ezt megvehetjük a reptéri vonat bármelyik állomásán vagy bármelyik MTR megállóban (kivéve Racecourse megálló), tartalmaz egy vagy két utazást a reptéri vonaton, valamint 3 napi korlátlan MTR (kivéve East Rail Line First Class, Lo Wu és Lok Ma Chau megállók), villamos és busz használatot.

Bővebb információk a kártyáról a honlapon.

Octopus kártya Hongkong

Tippek

Sétálj a Viktória-kikötő mentén – nappal és este is –, így a fenti nevezetességek nagy része szembe fog jönni.

Ha csak egy napod van

Hongkong hatalmas, de ha nem vagyunk lusták akkor sok programot be tudunk sűríteni egy napba. Célszerű ha a Nathan Road környékén vagy Hongkong szigetén, közel a vízhez szállunk meg, mert akkor nem megy el sok idő az utazással. Maga a Nathan Road – mely Kowloon főutcája – már magában megér egy sétát, hatalmas életet találunk a világ egyik legsűrűbben lakott részén. Az utca végén kiérünk a Viktória-kikötőhöz, melynek mentén sétálva megtaláljuk többek között az Űrmúzeumot, a Hírességek sétányát és a Cimszácöü-óratornyot. Ha kinézelődtük magunkat kompozzunk át Hongkong szigetére, és a Viktória-csúcsra feljutva csodáljuk meg a lélegzetelállító kilátást, ezenkívül számtalan éttermet találunk egy késői ebédhez is (többek között a Forrest Gump-ból ismert Bubba Gump éttermet). A csúcsról visszatérve érdemes elveszni Hongkong szigetén is, kevesebb az ember mint a túloldalon és nagyon hangulatos. Este beülhetünk egy bárba Lan Kwai Fong-ban, és megkereshetjük – már újra Kowloon-ban – a Temple utcai éjszakai piacot.

Érdekességek

Ha több is érdekel Hongkong-ról, az emberekről, szokásaikról, a különleges helyekről, akkor kukkants rá a blogom idevonatkozó bejegyzésére.