BLOG
Isztambul
Kappadókia
Mersin

Papírok a bőröndből / Cikkek / Mindenki utazhat!

2017-05-23 08:21:22

A honlap – amin jelenleg is ezt a cikket olvasod – azért jött létre, hogy segítse azokat az utazókat, akik önerőből szeretnének minél takarékosabb, de ugyanakkor tartalmas és szuper utazást kihozni. Nincs szükségünk utazási irodákra, nem kell méregdrága csoportos utazásra befizetnünk, tökéletesen meg tudjuk szervezni mi magunk is. Senkinek nem kell lemondania álmai utazásáról, mindenki utazhat, csak kezünkbe kell venni a dolgokat. Na de hogyan induljunk el?

Költség szempontjából egy utazás alapvetően négy főbb tételből áll össze: az oda- és hazajutás, a szállás, az étel, és költőpénz (egyéb járulékos, megkerülhetetlen költségek, mint például védőoltás vagy vízum most nem kerülnek kibeszélésre). Vegyük ezeket sorra!

Egy nyaralás egyik legnagyobb költségtétele maga az oda- és visszajutás, a repülőjegy ára alapvetően meg szokta határozni milyen országokban tudunk gondolkodni. Mert például hiába hihetetlenül olcsó Kambodzsában a szállás és minden más is, ha a retúr repjegy bőven 200 ezer Ft felett kezdődik. Ilyenkor kell kreatívnak és rugalmasnak lenni, mert lehet hogy nem olyan időpontra találnunk akciós jegyet, amit eredetileg terveztünk. Ez nem azt jelenti, hogy a tengerparti nyaralást 12 fokos vízben kell kiviteleznünk, hanem hogy néhány nap/hét változtatás beleférjen, mert már egy nap különbséggel is tízezreket spórolhatunk. Arra hogy megtaláljuk a legolcsóbb repjegyeket nagyon jó módszerek vannak, akkor meg főleg, ha nincsenek kőbe vésve a terveink. Skyscanner-en be tudjuk állítani hogy honnan hova mennénk, az időpontnál pedig a legolcsóbb hónap opcióra kattintva egyből látjuk mikor vannak a legkedvezőbb árú jegyek. Ha csak az időpont van meg és az úti cél az ártól függ, akkor állítsuk be az időpontunk, a célországot meg hagyjuk üresen, és máris kapunk egy növekvő listát a legolcsóbb jegyekről az adott időpontra. Ha pedig mindegy hova megyünk és mikor… hát akkor fantasztikusan olcsó repjegyeket tudunk találni. Persze nem mindegy a poggyász sem és sok egyéb fontos dolog: itt el tudsz olvasni egy nagyon hasznos és részletes, képes leírást arról, hogyan találj jegyet a fenti esetekben, és hogy mi egyébre kell még figyelned. További jó módszer lehet a spórolásra, ha nem egyből az úti célhoz repülsz: Kambodzsánál maradva Bangkokba kapunk retúrjegyet Magyarországról 125 ezer Ft-ért is, és onnan oda-vissza el tudunk repülni a szomszédos Kambodzsába 20-25 ezer Ft-ért. Ebben az esetben ráadásul két országot is meg tudunk nézni. Sokszor sokkal olcsóbb kicsit „megbolondítani” az utat, mert nem mindig a legegyenesebb út a legjobb, ha kicsit játszunk a repjegyekkel akkor lehet hogy hosszabb lesz az út, de az is megtörténhet hogy az eredeti ár felébe fog kerülni.

Persze nem csak repülővel lehet utazni, mehetünk vonattal is, amennyiben jobban megéri. Ha például Európát szeretnénk felfedezni, akkor vehetünk olyan vonatbérletet, amivel egy hónapig utazhatunk 30 európai országba. Vannak egyéb változatai is a bérletnek, itt találjátok az árlistát.

Busszal vagy autóval akkor érdemes menni ha közel van az úti cél, mert hiába spórolunk pár ezer forintot, ha az úttal elvesztünk két napot (mert ugye az idő is pénz).

Ha megérkeztünk akkor valahol aludnunk is kell. Érdemes olyan szállást keresni ami közel van a város központjához és a nevezetességekhez, mert akkor nem kell időt és pénzt költenünk arra hogy bejussunk a város szívébe, hiszen már eleve ott vagyunk. Szálláskeresésre tökéletes a booking.com, mert nagyon sok szűrőt be lehet állítani (én például nem szoktam 7-es értékelésnél alacsonyabb helyet keresni), valamint érdemes olvasgatni a véleményeket mielőtt választanánk. Sokszor jobban megéri a hotelnél ha lakást bérelünk, melyre az Airbnb az optimális választás, nekem nem okozott csalódást. Ez akkor is ideális ha több privát térre van szükségünk annál, mint amit egy hotel adhat, vagy ha gyerekekkel megyünk és egy nagy lakás kényelmesebb. Ha nagyon minimális a költségkeret, akkor érdemes kipróbálni a Couchsurfing-et, ahol a két szép szemünkért szállhatunk meg valakinél, de ez ugye ingyenes jellegéből fakadóan kicsit kiszámíthatatlanabb. Amit még ajánlani tudok az a munka szállásért és ellátásért opció. Ebben az esetben ahol megszállunk napi 3-4 órát dolgozni kell – na nem egy szénbányában –, úgy mint kertészkedés, házfestés, kutyafelvigyázás, ilyesmi. Cserébe kapunk szállást és legtöbb esetben ellátást is, én az őszi útjaim már így tervezem a Helpx segítségével. Ha hosszabb időt, esetleg éveket töltenél külföldön arra is van lehetőség, erről itt találsz egy összefoglalást lehetőségekkel.

Amennyiben a bőröndöd felét nem konzervek teszik ki úgy enni is kell venni valahol, és ez nem mindig olcsó. Annyi pénzből amennyiből Bangkokban kétszer megebédelsz, Párizsban kapsz két bagettet. Én személy szerint úgy vagyok vele, hogy ha nagy nehezen eljutok az áhított helyre akkor szívesen élek kenyéren és vízen, mert valamit valamiért. Ennyire persze nem szélsőséges a helyzet, ha kerüljük az éttermeket és utcai árusoknál eszünk, vagy mi dobunk össze magunknak valamit akkor ezen sokat lehet spórolni.

A költőpénz teljesen opcionális, de mindig több megy el belőle mint amennyit terveztünk. Ezen is tudunk spórolni: ha megoldható gyalogoljunk, ha mégsem akkor nézzünk utána melyik tömegközlekedési bérlet a legoptimálisabb nekünk, és a taxi csak végszükség legyen. Nézzünk utána a múzeumoknak, mert néhánynak van ingyenes nyitvatartási napja. Pénzt ne a reptéren vagy a város frekventált részein váltsunk. Vigyünk magunkkal kulacsban vizet, és akkor azt sem kell megvenni mikor ránk tör a szomjúság (sok kicsi sokra megy). És ha már fent említettem a vízumot, mint kötelező összeg: néhol a reptéren is el lehet intézni, de sokszor olcsóbb ha előre kiváltod, ennek is érdemes minden esetben utánanézni.

Remélem a fentiekből most már te is érzed, hogy önállóan is össze lehet hozni egy szuper nyaralást, ami persze az első alkalommal még nehézkes lehet, de később már ujjgyakorlat. Ha szükséged lenne egy kis segítségre akkor nyugodtan írj nekem Facebook-on vagy a szia@beferekaborondbe.hu-ra!