BLOG
Angkor és Sziemreap
Bangkok
Izraeli országjárás
Kínai óvóbácsiskodás
Párizs
Török EVS
Velencei karnevál
ÚTTERVEZŐ:
Ausztria
Bécs
Csehország
Prága
Franciaország
Párizs
Hollandia
Amszterdam
Hongkong
Hongkong
Indonézia
Gili-szigetek
Izrael
Eilat
Jeruzsálem
Tel-Aviv
Kambodzsa
Sziemreap
Kína
Peking
Sanghaj
Sanya, Hainan
Lengyelország
Krakkó
Zakopane
Magyarország
Állatkertek
Velencei-tó
Németország
Mannheim, Heidelberg
Olaszország
Velence
Szingapúr
Szingapúr
Thaiföld
Bangkok
Elephant Haven
Törökország
Gaziantep, Halfeti
Isztambul
Kappadókia
Mersin

Papírok a bőröndből / Cikkek / Utazás egy stewardess szemével

2017-08-07 08:16:58

Repülőútjaim alatt mindig eszembe jut egy csomó kérdés, és mostanra olyan sok összegyűlt, hogy ideje volt válaszokat találni rá. Kifaggattam hát egy kedves stewardess ismerősömet, és biztos vagyok benne hogy ti is sok új dolgot tudtok meg a repülőkről és a légiutaskísérők életéről!

Mióta dolgozol stewardess-ként?

2012 májusban kezdődött a kiképzés, júliusban már repkedtem.

Mennyivel az utasok előtt kell felmennetek és milyen feladataitok vannak, mielőtt mindenki felszállna?

Mivel én a rövid utakat viszem (a leghosszabb utunk kb. 5 órás), ezért napi 2-4 járatom van. Az első felszállás előtt 1 órával kell a reptéren lennünk. Ezt az időpontot úgy hívják, hogy „check in”. Ilyenkor összeül a crew és megbeszéli az aznapi teendőket: hova megyünk, hány utassal, vannak-e speciális esetek (pl. vak, süket, mozgássérült, kutyás, cicás, gyerekes stb.). A munkanap ezen részét „briefing”-nek hívják. Ezután felszállunk a gépre és mindent előkészítünk az utasok érkezése előtt. Az egyik legfontosabb feladatunk a vészhelyzet esetén használatos eszközök ellenőrzése, ilyen például a tűzoltó készülék, a mentőmellények vagy a fontos gyógyszerekkel teli „First Aid Kit”. A személyzet minden egyes tagjának megvan a saját feladata. Miután megbizonyosodtunk arról hogy minden rendben van, semmi sem hiányzik és minden ott van ahol lennie kell (ez azért fontos, hogy vészhelyzet esetén ne kelljen keresni semmit), és a Catering Service is meghozta a szükséges mennyiségű kaját és innivalót, érkezhetnek az utasok. Ez ideális esetben 20 perccel az indulás előtt történik.

Leszállás után kell még valamit csinálnotok?

Mint már említettem, napi több járatunk is van. Leszállás után tehát a következő felszállás előtti feladatokat kell elintéznünk. Amint kiszálltak az utasok átnézzük a gépet, hátha valaki ott felejtett valamit. Megnézzük, hogy minden a helyén van-e, nem vitt-e el egy utas „véletlenül” egy mentőmellényt stb. Ez után pedig rendet teszünk a repülőn. Bizonyám, az én kis low cost légitársaságomnál ez a légi kísérők dolga. Rendbe tesszük az üléseket, keresztezzük az öveket, összeszedjük a szemetet, ha nagyon kell, akkor összeporszívózunk. Egy dolgot nem csinálunk, az pedig a WC vagy a hányás takarítása (mivel mi osztjuk ki a kaját és az eléggé undorító lenne). Olyankor lehetőségünk van a takarító brigádot hívni, akik amúgy csak minden negyedik út után jönnek nekünk segíteni.

A nap utolsó leszállása után nincsen olyan sok dolgunk. Mint minden út után átnézzük a gépet, összepakolunk, aztán mi is elmegyünk haza. A landolás után 30 perccel ér hivatalosan véget a munkaidő. Ezt úgy hívják, hogy „check out”.

Mi volt a legfélelmetesebb élményed?

Amikor akkorát dobott egy légörvény a gépen, hogy minden a repülőn fél métert felemelkedett és láttam, ahogy egy utas üvegéből felfelé kirepül az almalé. Ilyenkor a lehetséges sérülésektől félek.

Voltak olyan férfi utasok, akik túlzott érdeklődést mutattak irántad? Hogyan lehet ezt kezelni?

Voltak, vannak és lesznek. Amennyi embert mi egy nap alatt látunk, ez elkerülhetetlen. Repülőgép típustól függően van napi 550-600 utasunk. Vannak olyanok, akik visszafogják magukat és esetleg az út alatt vagy végén a kezembe nyomják a telefonszámukat aztán csendben kiszállnak, esetleg megkeresnek Facebookon. De vannak olyanok is, akik le sem veszik rólam a szemüket és állandóan a telefonszámom után érdeklődnek. Ez nagyon irritáló tud lenni. Szerintem ez nem feltétlenül a kedves mosolyomnak köszönhető. A stewardess köztudottan a 10 legszexibb női munkák egyike. A pasik ezáltal szerintem csak egy álmukat szeretnék megvalósítani.

Szép kis gyűjtemény jött össze a hódolók üzeneteiből

Szövődtek esetleg barátságok közted és utasok között?

Igen, de ezek általában flörtölésnek indulnak. Az utasnak megtetszem, megadja a számát vagy ír Facebookon. Ha kölcsönös a szimpátia, akkor még válaszolni is szoktam. Általában hamar kiderül ezeknek a kapcsolatoknak a sorsa. Lehet ebből barátság (ami ritka), szerelem (ami még ritkább) vagy egy jó nagy semmi (ez a leggyakoribb eset).

Legutálatosabb utas?

Ki nem állhatom a beképzelt, udvariatlan és pofátlan utasokat, akik azt hiszik, hogy azért születtem erre a világra, hogy kinyaljam a hátsójukat. Akik még nagyon ki tudnak hozni a sodromból azok a rendetlen utasok… Amilyen állapotokban hagyják a helyüket, arra nincsenek szavak…

Egy friss fotó az egyik járat landolása után

Sok utas – például én – kérne repetát az ebédből/vacsorából de úgy tűnik mindig nagyon ki van számolva. Mennyire „legális” kunyizni még egy adagot?

Ha a stewardess nem ad neked repetát, annak több oka is lehet:

  • Tényleg ki van számolva és nincs több.
  • Nem ad többet, mert nem szabad és fél, hogy kikap a fő-stewardesstől.
  • Ha neked ad még egyet, akkor mindenki másnak is adnia kell…
  • Nem voltál hozzá elég kedves J

Menü valamelyik ázsiai járaton

Vannak „extra” szolgáltatások, amik járnak minden utasnak, de a többség nem tud róla? Például takarót kérni, gyógyszert ha nem tudnak elaludni stb.?

Mivel mi egy low cost airline vagyunk és nincs sok hosszú utunk, ezért takaróval és párnával nem tudunk szolgálni. (De ha valakinek például fáj a feje vagy nem érzi jól magát, akkor mindig fel tudunk ajánlani egy aspirint és egy pohár vizet.) Egy 30 eurós jegyért szerintem nem is szabad többet elvárni, az ember csak csalódna. Ha valakinek több luxus kell, akkor repüljön drágább légitársaságokkal, mint pl. Lufthansa vagy Emirates.

Mennyi szabadidőd marad a munka mellett?

Szabadidőnk az van elég, főleg mivel én minden munkanap után itthon alszom (kivéve amikor nem, de az ritka). A baj csak az, hogy ezt a szabadidőt nem mindig tudjuk élvezni. Sokszor nagyon fáradtak vagyunk és leginkább csak aludni szeretnénk. Nem a jetlaggel van a baj (rövid utas stewardess lévén az nálam nem téma), hanem az állandóan változó munkaidővel. Van, hogy öt nap alatt dolgozom hajnali, napközbeni és esti műszakban is. A bioritmusunk ennek nem nagyon örül, de ez a munka (sajnos vagy nem sajnos) ezzel jár.

Hány órát repülhettek egy nap?

Ez attól függ, hogy hány órakor kezdünk (ha hajnalban kezdünk, akkor kevesebb a maximum, ha normális időben, akkor több) és hány utunk van. Körülbelül napi 14 a maximum.

Ha esetleg csúszás van és nem értek haza időben vagy bármi közbejön, akkor hol szállásolnak el titeket? A vendégeket általában sokcsillagos hotelbe teszik, veletek mi a helyzet?

Minket is sokcsillagos hotelbe tesznek :)

Mint utas hol szeretsz ülni a legjobban? Ablak, folyosó mellett, gép eleje vagy hátulja?

Természetesen az ablak mellett! Hiába vagyok évek óta stewardess, a kilátás a mai napig elvarázsol.

Érkezés a kínai Hainan szigetre

Mi kell ahhoz, ha valaki ezt a munkát szeretné elvégezni? Tegyük fel, hogy én most elhatároztam hogy ezt fogom dolgozni, hogyan álljak neki?

Fontos, hogy ne félj a repüléstől. Tudatában kell lenned annak, hogy bármikor bármi történhet: tűz a repülőn, esetleg valami meghibásodás miatti kényszerleszállás, utas, aki úgy döntött, hogy a Te járatodon hal meg és újra kell élesztened, esetleg le kell vezetned egy szülést. Ha ezek a feladatok nem rémisztenek meg, az már fél siker! Mi első sorban ugyanis az utasok biztonságáért vagyunk a repülőn és nem azért, hogy kinyaljuk a popsijukat. Ezt sajnos nagyon sokan elfelejtik!
Az én légitársaságomnál minimum 165 cm-nek kell lenned. Ez azért fontos, hogy vészhelyzetben elérj magasabban lévő dolgokat is. Előny, ha szívből jövő mosolyod van és jól tudsz konfliktust kezelni.

Minden légitársaságnak más követelményei vannak. Az egyik ázsiai légitársaság például nem vesz fel nőket, akik 30 feletti BMI-vel rendelkeznek.

De vannak követelmények, amelyek mindenhol ugyanazok. Ilyenek többek között például a nyelvtudás, vagy az, hogy tudj úszni. Az, hogy a nyelvtudásod elegendő-e, legkésőbb a felvételi vizsgán kiderül, szóval nem érdemes hazudni. Az én légitársaságomnál a kiképzés 6 hetes volt és nem került semmibe. (Azt hiszem körülbelül 3600 € a képzés ára, amit csak abban az esetben kellett kifizetni, ha 6 hónapon belül felmondtál. ) Nálunk még a szállást is állták hétfőtől péntekig. Lazának nem mondanám a képzést, ugyanis minden héten vizsgáznunk kellett az éppen adott témából. Pótvizsga nem volt, akinek nem sikerült elsőre, az mehetett haza. Az egész tanulást 3 fizetetlen „próbaút” koronázta meg, ahol még kiderülhetett, ha mégsem neked való ez a munka. Az egyik kurzuskollégám például akkor jött rá, hogy fél a repüléstől és felmondott.

Sok helyre el lehet így jutni, vagy a stewardess-ek mindig adott útvonalon közlekednek?

Mivel én mindig oda-vissza repkedek és csak rövid utakat viszek, ezért a reptereken kívül mást nem nagyon látok. De a szabadidőmben bárhova elrepülhetek. A repjegy nekem sincs ingyen, de mint stewardess van lehetőségem standby jegyet venni, ami sokkal olcsóbb. Viszont csak akkor szállhatok fel a gépre, ha marad szabad hely. Ha nem marad, akkor én maradok ott, ahol éppen vagyok. Ha több stewardessnek (vagy esetleg pilótának) is standby jegye van, akkor az szállhat fel, aki régebb óta a cégnél dolgozik. Standby jegyre jogosultak a szüleim, testvéreim és az élettársam.

Miért kell kikapcsolni az elektronikus eszközöket?

Kattints ide és nézd meg :)

Miért van, hogy némelyik járaton elég a repülőgép üzemmód, néhol pedig teljesen ki kell kapcsolni a telefonokat?

Ma már elég, ha egy mobiltelefon repülő üzemmódba van kapcsolva. Szerintem ez 2017-re minden légitársaságnál így van. Viszont tényleg vannak olyan esetek, amikor például annyira borzalmasak a látási viszonyok, hogy a csak a műszerekben bízhatnak a pilóták, mert a szemük nem lát az orruknál tovább. Ilyenkor kifejezetten fontos, hogy minden készülék ki legyen kapcsolva a kabinban. Ilyen esetben viszont elmondjuk az utasoknak, hogy pontosan miért is kell lemondaniuk landolás közben a spotify-ról.

Az hogy lehet, hogy a telefont nekem nem engedik használni repülőgép üzemmódban sem, de a mellettem ülőre aki laptopozik nem szólnak rá?

A légitársaságnál, ahol én dolgozom, a laptopokat ki kell kapcsolni starthoz és landoláshoz, nem elég a repülő üzemmód. Én ezt be is tartatom az utasaimmal. Ha veled kikapcsoltatják a telefonodat is, a laptopot meg engedik tovább használni, akkor lehet, hogy csak nem volt kedvük vitatkozni az utassal. Értelmét a dolognak ugyanis nem látom.

A landolás utáni tapsolás tényleg csak magyar szokás?

Ma az olasz és a német utasaim tapsoltak, amikor leszálltunk Szicíliában, tehát nem! Ez inkább ilyen „hurrá nyaralunk” szokás.

Nálatok is fordult már elő olyan túlfoglalásos eset, amivel néhány hónapja tele volt minden médium a United Airlines-nál?

Szerintem ez minden légitársaságnál előfordult már. A légitársaságok több jegyet adnak el, mint amennyi hely van a gépen, ugyanis az esetek nagy százalékában nem jön el mindenki. A baj ebben az esetben csak az volt, hogy már egy a repülőn ülő utast akartak kitessékelni. Naná, hogy nem akart kiszállni, én sem akartam volna. Ha az ilyen eseteket még a beszálló kapunál intézik, akkor a többi utas észre sem veszi mi történik és nincs ekkora botrány belőle.

Van rá mód, hogy földi halandó benézzen a pilótafülkébe? Én például nagyon szeretnék!

Van! Felszállás előtt és leszállás után (amennyiben nyitva van a pilótafülke ajtaja) meg lehet kérdezni a légiutaskísérőt, hogy be szabad-e menni egy pillanatra. Én ilyenkor megkérdezem a pilótákat, hogy rá érnek-e egy percre és amennyiben igent mondanak, szabad a pálya! Nem csak gyerekeknek szabad bekukucskálni!

Mi az a mondat ami minden stewardess szeret hallani az utasoktól?

Egy őszinte „köszönöm”!

Megtalálsz Youtube-on is:

szia@beferekaborondbe.hu

@beferekaborondbe.hu