BLOG
Mersin

Hollandia / Amszterdam

Hol vagyunk
Amszterdam Hollandia fővárosa, az Amstel folyó torkolatánál található, innen ered a neve is. Több korhatáros nevezetessége is van, többek között a marihuánás süti és a piroslámpás negyed dolgos hölgyei

Pénzneme
Euró (EUR), váltópénze az eurócent (100 eurócent egy euró)

Időeltolódás
Magyarországhoz képest nincs

Meglátogattam
2012 telén

Utazás

Amszterdamba legegyszerűbben repülővel jutunk el, és ebben az esetben a város egyetlen repterére, a Schipol Repülőtérre (AMP) érkezünk. Az EasyJet-nél már 30 ezer forintért is tudunk venni retúrjegyet, KLM-mel kicsit drágább, itt tudunk repjegyre vadászni.

A repültérről a 18 km-re lévő belvárosba mehetünk taxival (ez akkor éri meg ha többen utazunk egyszerre), esetleg vonattal vagy busszal. A vonatállomás a repülőtér alatt van közvetlenül, nagyjából negyedóra alatt bevisz minket a városba, és óránként többször is indul. A jegyet vehetjük a sárga automatákból vagy online ide kattintva, a Centraal-hoz 4,2 euróért cserébe visz be (az első osztályú jegy +2,9 euró személyenként).

Ha busszal mennénk akkor a Schipol Plázát kell megtalálnunk a reptér érkezési oldala előtt, innen a 370-es busszal mintegy fél óra alatt érünk a belvárosba. A fenti lehetőségek közül a vonat a leghatékonyabb választás, mely gyors, tiszta és kényelmes.

Útlevél, vízum

Magyar állampolgárként sem útlevél, sem vízum nem szükséges, mindössze a személyi igazolványt kell vinnünk. Amennyiben 90 napnál többre megyünk bejelentkezési kötelezettség vonatkozik ránk. Ha repülővel utazunk akkor sem kell az útlevél, csak a személyi igazolvány (a jogosítvány itt nem elég).

Rijksmuseum

Bár Amszterdamról nem feltétlen ez jut először az ember eszébe, a város nagyon jelentős kulturális szempontból is. Kedvenc festményes múzeumom itt található, a Rijksmuseum Hollandia nemzeti múzeuma, évente közel egymillió látogatóval. Nemcsak a világ legnagyobb Rembrandt gyűjteményét találjuk itt (többek között az Éjjeli Őrjárattal), hanem további világhírű festők, például Vermeer, Frans Hals és Jan Steen műveit is. Sok műnek nem is tudjuk a nevét vagy az alkotóját és egyszer csak szembe találjuk magunkat egy képpel, amit korábban művészettörténelem könyvek borítóján láttunk, talán a Louvre-ban érezhet még ilyet az ember.

A múzeum minden nap 9:00-tól 17:00-ig van nyitva (az év minden napján, tehát karácsonykor és szilveszterkor is), a múzeum kertjét, kávézóját és ajándékboltját 9:00 és 18:00 között látogathatjuk, utóbbi hármat ingyen. A felnőtt belépő 17,5 euró, 18 év alatt ingyenes. Jegyet tudunk a múzeumnál is venni, ebben az esetben azonban hosszú kígyózó sorban várhatunk az utcán sokáig, így érdemes online intézni a dolgot. Az I Amsterdam City Card nem jó ide, csak ad 2,5 euró kedvezményt (a kártyáról további részleteket a közlekedés menüben láthatsz, és ide kattintva hogy hova érvényes. A múzeum honlapja is felhívja a figyelmünket, hogy a péntek-szombat-vasárnap 11:00-15:00 óra közötti időpont, valamint a szünnapok a legzsúfoltabbak, ezt igyekezzük elkerülni.

Megközelíteni a 2-es és 5-ös villamossal tudjuk, ebben az esetben a Rijksmuseum megállónál szálljunk le, amennyiben a 12-es villamossal utazunk, úgy a Museumplein megállónál. Ha annyira ég bennünk a kulturális vágy, hogy a reptérről egyből idejönnénk, akkor ott szálljunk a 197-es buszra, és az elvisz a Rijksmuseum megállóig. További információk a múzeumról ezen az oldalon.

Rijksmuseum Amszterdam

Van Gogh Museum

Amszterdam másik méltán híres múzeuma a Van Gogh Museum, ahol a legnagyobb festmény- és rajzgyűjteményt találjuk a festőtől. A gyűjtemény részeként mintegy 200 festmény, 500 rajz és 700 levél látható Vincent van Gogh-tól, ezen felül más XIX. századi holland művészek képeit is megtekinthetjük. A múzeumban megcsodálható többek között Van Gogh Önarcképe, a Napraforgók és a Szüret.

Van Gogh Szüret

A felnőtt belépő ára 17 euró, 18 éves kor alatt ingyenes, ahogy az I Amsterdam City Card-dal is ingyenes a belépés. A sor elkerülése érdekében online is tudunk jegyet venni (akkor is kell jegy ha ingyen megyünk, tehát amennyiben olyan szerencsések vagyunk hogy még nem töltöttük be 18. életévünket, akkor is intézzünk online vásárlást).

A múzeum minden nap nyitva, július 15-től április 4-ig 9:00-19:00-ig (pénteken 22:00-ig, szombaton 21:00-ig), szeptember 5-től november 6-ig 9:00-18:00-ig (pénteken 22:00-ig), a fennmaradó napokon 9:00-17:00-ig (pénteken 22:00-ig). A múzeum látogatására a honlapjuk szerint 75 percet érdemes szánni, és próbáljunk 11 előtt vagy 15:00 után menni, mert a kettő között a legnagyobb a tömeg.

Megközelíteni a 2-es és 5-ös villamossal a Van Baerlestraat megállónál leszállva tudjuk, a 12-es villamossal a Museumplein megállónál, a 170-es vagy 172-es busszal pedig a Rijksmuseum és a Museumplein megálló is jó. Többet is találunk a múzeum honlapján.

Dam tér

Kicsit kiszakadva a kultúrsokkból és a múzeumok bűvköréből elsétálhatunk Amszterdam főterére, a Dam térre. Neve „gátat” jelent, mert itt építettek 1270-ben gátat az Amstel és a IJ folyó torkolatánál, mely fontos kereskedelmi gócpont lett. A térbe torkollik Amszterdam két fő vásárlóutcája (a Nieuwendijk és a Kalverstraat and Damstraat), itt található többek között a Királyi Palota, az Új-templom, a II. világháború hősi halottainak emlékműve és a Madame Tussaud’s Viaszmúzeum, valamint karácsony környékén egy hatalmas karácsonyfa. Felszállva a 1, 2, 4, 5, 9, 16, 24 jelzésű villamosok vagy a 355, 357, 359, 361, 363 jelzésű buszok valamelyikére, majd a Dam-nál leszállva jutunk ide tömegközlekedéssel.

Dam tér Amszterdam

Madame Tussaud's Viaszmúzeum

A fent említett Madame Tussaud’s Viaszmúzeum többféle kombinált jeggyel is látogatható, itt lehet válogatni. A sima mezei belépő amivel a viaszszobrokat körbejárhatjuk 17 euró, az I Amsterdam City Card 25% kedvezményt ad a belépő árából. A múzeum 9:00-22:00-ig van nyitva (utolsó belépés zárás előtt egy órával), ha esetleg ünnep idején megyünk és aggódunk, hogy ettől eltérhet a nyitva tartás, bármilyen dátumra rá tudunk itt keresni. A Dam térnél sétálva hamar megtaláljuk a múzeumot, tömegközlekedéssel is ugyanúgy jutunk ide, mint a térhez.

Anna Frank House

Amszterdamban található Auschwitz és Yad Vashem után a II. világháborús zsidó emlékművek másik legfontosabb és szimbolikus helyszíne, az Anna Frank House. A mára múzeummá alakított házban rejtőzködött és írta egykoron azóta világhírűvé vált naplóját Anna Frank, akit végül a nácik elhurcoltak és egy koncentrációs táborban meghalt. A naplót először 1947-ben adták ki, azóta 65 nyelven megjelent (többek között magyarul), valamint készült belőle film, színdarab és opera is. A napló fontosságát bizonyítja, hogy ez a múzeum a harmadik leglátogatottabb Amszterdamban a Rijksmuseum és a Van Gogh Museum után, a házban sétálva végigkövethetjük Anna Frank életét és bújkálását.

A múzeum áprilistól októberig 9:00-22:00-ig, novembertől márciusig 9:00-19:00-ig (szombaton 21:00-ig) van nyitva, minden nap. Az év egyes napjain eltérés lehet, ezt érdemes leellenőrizni itt az indulás előttFONTOS VÁLTOZÁS 2016. május 1-től, hogy 9:00-tól 15:30-ig csak azok mehetnek be, akik előre megvették a jegyüket online, és bár így a jegy fél euróval több, cserébe hamarabb bejutunk, ennek vásárlását itt tudjuk intézni. 15:30-tól zárásig tudunk a helyszínen jegyet venni.

A felnőtt jegyár 9 euró, 10 és 17 éves kor között 4,5 euró, 10 év alatt ingyenes, az I Amsterdam City Card nem érvényes ide. Tömegközlekedve a Westermarkt megállónál kell leszállnunk, ahova a 13, 14, 17 jelzésű villamossal, vagy a 170, 172, 174 jelzésű busszal jutunk el.

Heineken Experience

Valljuk be, Amszterdamba a turisták nem csak az egyedülálló múzeumok és a hangulatos csatornák miatt jönnek, a városnak van egy másik arca is, ha azt mondom hogy ez a szex-drog-alkohol akkor nem túlzok, vegyük végig ezt a hármat hátulról kezdve.

A világ egyik legnépszerűbb söre, és valószínűleg a leghíresebb holland sör (az Amstel mellett) a Heineken. Ha nem érnénk be annyival, hogy egy helyi kocsmában kérünk három frissen csapoltat – és ne érjük be ennyivel –, akkor látogassunk el a Heineken Experience kiállításra. A múzeumot 18 éven aluliak csak felnőttel látogathatják és alkoholt nem fogyaszthatnak. A kiállításon interaktív programokon keresztül mutatják be a sör készítését, ezt azt jelenti, hogy részt vehetünk egy 4D mozin ahol „mi vagyunk” a sör, miközben készül (azaz a színpad rángat, vízcseppek potyognak és buborékokat fújnak ránk), megnézhetünk hatalmas sörtartályokat, és tanulhatunk a helyes csapolási technikáról. A túra végén az előzetesen kapott kuponunkat beválthatjuk két pohár sörre, amit a múzeum hangulatos kocsmájában beválthatunk, vagy egy olyan sörre, amit mi csapolunk egy profi segítségével, és aminek a végén kapunk egy hivatalos oklevelet sörcsapoló tudásunkról (mindenképp a második opciót javaslom). A jegyért egy Heineken-es sörnyitót is kapunk, azonban ezt nem a múzeumban tudjuk átvenni, ehhez gyalogolni kell pár utcát (a jegyen rajta lesz hova kell mennünk).

A felnőtt belépő 16 euró, 12-17 éves korig 12,5 euró, az I Amsterdam City Card 25% kedvezményt ad a belépő árából, online itt tudunk jegyet venni.

A múzeum az év minden napján nyitva van, hétfőtől csütörtökig 10:30-tól 19:30-ig (utolsó belépés 17:30), péntektől vasárnapig 10:30-tól 21:00-ig (utolsó belépés 19:00), júliusban és augusztusban minden nap 10:30-tól 21:00-ig (utolsó belépés 19:00). A 16-os vagy 24-es villamossal a Stadhouderskade megállónál, 7-es vagy 10-es villamossal a Weteringcircuit megállónál kell leszállnunk a Heineken Experince-hez.

Heineken Experinece

Coffee shops

Nem túlzás ha azt állítjuk, hogy sok turista a legális marihuána miatt jön Amszterdamba. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy mindenki mindenhol állandóan szív és a fodrászszalonokban csak rasztát tudnak vágni, de nagyon sok coffee shop-ot találni, ahol nem áltagos sütit tudunk venni. A többi helyen – éttermek, utca, tömegközlekedés– itt is tilos a marihuána, de a fent említett létesítményekben teljesen legális, és a turisták szorgalmasan látogatják is. Ha nem látnánk sehol a belvárosban coffee shop-ot (amit nehéz elképzelni), akkor csak követni kell az utcán áradó jellegzetes szagot. Az ilyen helykere betérve – ha igazoltuk hogy elmúltunk 18 évesek – menüből tudjuk kiválasztani mit szeretnénk rendelni, max. 5 gramm mennyiségben. Az ár a minőségtől függ, de átlagosan egy gramm ára 5 euró körül mozog. Néha a falon egy üveg mögött vannak feltüntetve a lehetőségek az árakkal együtt, az ezt megvilágító lámpa csak néhány másodpercig ég, hogy ne tudjuk lefotózni. Ha tanácsra lenne szükségünk az eladók készségesen rendelkezésünkre bocsátják bőséges tapasztalatukat. Bár a marihuánás cigi és a süti hatása nem ugyanaz, azért ne úgy lapátoljuk magunkba, mint a nagymama bejglijét karácsonykor.

Az alábbi link alján láthatunk egy listát is a városban lévő coffeshop-okról.

Az országból drogot kivinni szigorúan tilos, és súlyos következményekkel jár.

Coffeshop AMszerdam

Vöröslámpás negyed

A szabadszellemű Amszterdam semmilyen téren nem jön zavarba, így az utcákon sétálva sok helyen látunk szexuális tematikájú boltokat. Mindez nem csoda, hiszen a híres Vöröslámpás negyed is a város nevezetességei közé tartozik. Esténként a rózsaszínűre megvilágított kirakatokban több száz alulöltözött lány kínálja testét az utcára nyíló hatalmas ablakok mögött, és bár a legtöbb turista csak kíváncsiságból jön erre, azért a lányoknak akad dolguk bőven. Bámulni és nyálat csorgatni lehet de fotózni tilos, ezzel vigyázzunk, mert néhány helyen tényleg nagyon rossz néven veszik. Ahogy vigyázzunk magunkra is, mert a környéken a lányokon, a peep show-kon és a szexboltokon kívül veszélyes emberekkel is találkozhatunk, nem ez a legbiztonságosabb része a városnak. Nem saját tapasztalat, de 2012-ben negyedóra egy kirakatos hölggyel 50 euró volt, annyiból simán kijön 2-3 randi egy rendes lánnyal, fiúk, inkább válasszátok a második opciót. A negyed központi része a Centraal vasútállomás, a Nieuwmarkt és a Dam háromszögben van, de a jellegzetes rózsaszín fényeket hamar megtaláljuk, mert nem csak a kirakatok a lányokkal, hanem a boltok, sőt még a csatornák feletti hidak is ilyen színben pompáznak este ezen a környéken. A sikátorok és utcák között sok helyen magyar hangokat is hallhatunk, ha esetleg „hazaira” vágynánk (bocsánat).

Vöröslámpás negyed Amszterdam

Erotic Museum

Ugyancsak ebben a negyedben található az Erotic Museum, ahol több emeleten keresztül tekinthetünk meg egy szex tematikájú kiállítást. A legviccesebb látvány amikor egy gyermekmegőrzőhöz hasonló helyiségben ülnek a felnőttek kicsi székeken, és egy rajzfilmet néznek. Azzal a különbséggel, hogy ebben a rajzfilmben minden férfi karakternek másfél méteres nemiszerve van, és szükségét érzi hogy nadrág nélkül mászkáljon. A múzeumban találunk többek között a szexhez köthető tárgyakat, pici szobrokat régebbi időkből, kipróbálhatunk és csinálhatunk vicces képeket szadomazó eszközökkel, és annyi intim képet nézhetünk Madonnáról, aminek a fejünkből való kitörlésére egy élet is kevés. A hely nem túl nagy, családias (nem a szó szoros értelmében), és nagy sorok sem szoktak lenni. A múzeum hétfőtől csütörtökig és vasárnap 11:00-től éjjel 1:00-ig, pénteken és szombaton 11:00-től éjjel 2:00-ig van nyitva, a belépőjegy 7 euró, ha online vesszük akkor 6,5 euró. Ide nem érvényes az I Amsterdam City Card, és a helyet nem javaslom szülőknek gyerekekkel, inkább a méhecske és a virágok típusú felvilágosítás, mint ez a mélyvíz. Egyébként érdekes kiállítás, érdemes megnézni. A negyedben sétálva hamar megtaláljuk, tömegközlekedéssel a Nieuwmarkt megálló van legközelebb. De inkább sétáljunk, úgy hangulatosabb, a Centraal Station-től 10 perc alatt ideérünk gyalog, további információk ide kattintva.

Erotic Museum Amszterdam

Északi-tenger

Ha kiszakadnánk a városból, mert már unjuk a múzeumokat és a prostikat, akkor egy gyors vonatút után hamar az Északi-tenger partján találhatjuk magunkat. Vonattal az Amsterdam Centraal pályaudvarról indulva fél óra vonatozás után érünk Zandvoort aan Zee-hez, azaz a tengerhez. A jegy egy irányba 5,5 euró, és több napos amszterdami látogatás esetén mindenképp javaslott ez a kiruccanás. A tengerparti sétán kívül a környékbeli kis utcák és éttermek is nagyon hangulatosak, és ha újév napján jövünk ide akkor láthatjuk ahogy a sok őrült holland fürdőruhában rohan be a jeges tengerbe. Én szilveszter napján voltam itt de akkor is láttam néhány lányt bikiniben berohanni a vízbe, miközben én nagykabátban álltam a parton. Vonatjegyeket itt tudunk nézni, minden órában több vonat is indul mindkét irányból, indulási hely Amsterdam Centraal, érkezési Zandvoort aan Zee.

Északi-tenger Amszterdam

Árak

Amszterdam nagyon drága, erre jó ha előzetesen lelkiekben felkészülünk. Legyen szó az étkezésről, szállásról vagy közlekedésről, Európa egyik legdrágább városáról beszélnünk.

Aktuális euró árfolyam ide kattintva.

Mit érdemes enni-inni

Bár nem igazán egy tipikus amszterdami ínyencség, de én sokszor ettem sült krumplit amit többféle méretben lehet kapni utcára nyíló ablakos kis éttermekben, mert ezzel nem haltam éhen, és nem is került olyan sokba (a többi dologhoz képest).

Egy csapolt Heineken vagy Amstel se maradjon ki, ha már Hollandia fővárosában járunk.

Közlekedés és I Amsterdam City Card

Amszterdamban gyönyörűen kiépített tömegközlekedési hálózat van, tiszta és gyors szerelvényekkel. 4 metró-, 16 villamos-, és több mint 40 buszvonal, valamint hajó is várja az ide látogatókat. Ugyanakkor a város legnépszerűbb közlekedési eszköze a bicikli: ha mi is kipróbálnánk sok helyen botlunk kölcsönzőbe, ahol akár pár órára is igénybe vehetünk egy kétkerekűt, a napi bérlet ára 10 euró körül indul. Nagyon sokan bicikliznek a városban, próbáljunk nem a bicikliúton sétálni, mert könnyen elgázolnak és az senkinek sem jó. Ugyanígy mi se biciklizzünk a gyalogosövezetben mert a rendőrök nem viccelnek a büntetéssel, és az eurós csekk nem igazán dobja fel az amszterdami kirándulást.

A városban leginkább javasolt tömegközlekedési mód a villamos, mely gyors és kényelmes módja annak, hogy a város bármelyik pontjára eljussunk vele. Bliccelni nem tudunk, mert felszállni csak az első ajtónál a vezetőnél vagy egy olyan ajtónál tudunk, ahol ellenőr ül. A leszállós ajtókban pedig kis kapu van ami csak kifelé nyílik, így tényleg nem sok esélyünk van az ingyen villamosozásra (kivéve egy-két járaton, ahol nincs ilyen szigorúan kiépítve az ellenőrzés). Az utolsó villamos kicsivel éjfél után indul az Amsterdam Centraal-ról, azaz a nagy pályaudvarról.

Amszterdam villamos

A buszok átlagosan éjfélig közlekednek, hétvégén éjjel 2-ig, utána éjszakai járatokkal utazhatunk.

A metró a megszokottól eltérően főleg a föld felett közlekedik, de a villamos még mindig jobb megoldás, kivéve ha Amszterdam külvárosi részeibe vágyunk.

Ha szeretnénk az egyes járatok útvonalát és menetrendjét megnézni, akkor az amszterdami közlekedési cég, a GVB honlapján megtehetjük.

A járművekre vehetünk külön jegyeket is automatákból, a jármű közepén ülő ellenőrtől (ez picit drágább), ezek a módszerek akkor ajánlottak, ha csak egyszer-egyszer ülünk fel tömegközlekedési eszközre. Az egyórás jegy 2,9 euró, a 24 órás 7,9 euró, az éjszakai buszra 4,5 euróért vehetünk jegyet, a többi árat itt találjuk. Ha viszont imádunk a villamoson ülni, és tervezzük hogy meglátogatjuk Amszterdam múzeumainak nagy részét, akkor vegyünk I Amsterdam City Card-ot. Ezt választhatjuk 24, 48, 72 és 96 órás időszakra is, és a kártyával minden tömegközlekedési eszközt használhatunk az érvényes időszak alatt (kivétel a vonat a reptér és a pályaudvar között), rengeteg múzeumba bemehetünk ingyen vagy kedvezményesen (mármint úgy ingyen, hogy a kártyán felül nem kell fizetnünk érte), részt vehetünk egy hajótúrán és több helyen további kedvezményeket vehetünk igénybe. Ilyen kártyát vehetünk a reptéren, a pályaudvaron, de ezen felül a város több pontján és online is. Jelenleg a 24 órás 55 euró, a 48 órás 65 euró, a 72 órás 75 euró, a 92 órás (mily meglepő) 85 euró. Hogy pontosan mikre jogosít fel a kártya, azt itt tudjuk megnézni.

Tippek

Sétálj sokat a városban, egyrészt nagyon szép és hangulatos, másrészt sokat spórolsz a tömegközlekedésen.

Ha csak egy napod van

Ha csak egy napunk van Amszterdamban akkor is egy múzeumot mindenképp illik útba ejtenünk, de a hatalmas sorok miatt érdemes online megvenni a jegyet és korán odamenni. Ennek megfelelően én a Rijksmuseum-ot javaslom, ahol lenyűgöző festményeket tekinthet meg az ember, a Van Gogh Múzeum kiállításánál változatosabbat. Ezt követően irány a belváros, nézzük meg a Dam teret, sétáljunk a csatornák és a kis utcák között, és látogassunk be egy-két coffee shop-ba is (senkit nem a drogfgyasztásra szeretnék bátorítani, csak a hely hangulata miatt tanácsolom). Ebéd után nézzük meg a Heineken Experience-t, ahol az egy-két sör meg is alapozza a hangulatot az este további részére. Sétáljunk át a Vöröslámpás negyedbe, és nézzük meg az Erotic museumot.

Érdekességek

Amszterdamot az Észak Velencéjének is nevezik, a hasonlóság főleg a csatornarendszerben nyilvánul meg.