BLOG
Mersin

Indonézia / Gili-szigetek

Hol vagyunk
A három Gili-sziget Lomboktól pár perc hajózásra található. Ezek a parányi szigetek tökéletes helyszínt biztosítanak a gondtalan kikapcsolódáshoz, lehet búvárkodni, olcsón enni-inni, és az élet éjszaka sem áll meg sosem, személy szerint az egyik kedvenc helyem a világon

Pénzneme
Indonéz rúpia (IDR)

Időeltolódás
3 időzóna van Indonéziában, a Gili-szigeteken Magyarországhoz képest nyári időszámítás alatt +6 óra, téli időszámítás alatt +7 óra

Meglátogattam
2017 őszén

Utazás

Ha repülővel érkezünk akkor legcélszerűbb Lombokra repülnünk, ahol a Lomboki Nemzetközi Reptérre (LOP) fogunk leszállni. Lévén hogy egy apró sziget apró repteréről beszélünk célszerű, ha Magyarországról nem közvetlen ide veszünk repjegyet, hanem vagy Baliról jövünk át, vagy Budapest – Kuala Lumpur/Bangkok/Szingapúr jegyet keresünk, és onnan repülünk tovább ide.

Ha megérkeztünk a reptérre akkor közel két órás taxizás után kijutunk a Bangsal kikötőbe, ahol hajójegyet tudunk venni arra a szigetre, ahol megszállni fogunk. A public boat-ra a jegyárak 12 és 15 ezer IDR között mozognak (lásd lenti kép), de ezek csak akkor indulnak el, ha összegyűlik a megfelelő számú ember.

Ha nem szeretnénk ennyit várni akkor vehetünk jegyet a nagyjából óránkét közlekedő hajóra, ez kb. 3-4-szer ennyibe kerül. A legközelebbi sziget 10-15 perc, a legtávolabbi is kevesebb, mint fél óra (ennél is kevesebb lenne, csak ugye megáll az előtte lévő két szigeten is), további árak itt.

Ha Balin szállunk meg és onnan mennénk a Gili szigetekre, akkor nem muszáj repülnünk (ami amúgy egy fél órás repülőút), mert közvetlen hajójárat is van köztük, ennek menetideje legalább 2-2,5 óra.

A szigetek között is közlekedhetünk reggeltől délutánig (próbáljátok elérni az utolsó hajót, ha nem akartok egy másik szigeten éjszakázni), a public boat 14 000 IDR és akkor indul amikor megtelik, a gyorsabb hajó 85 000 IDR (teljesen mindegy melyik szigetről megyünk melyikre), és nagyjából óránként jár.

Útlevél, vízum

Indonéziába nem kell vízum 30 napnál rövidebb időre, ha tovább maradnánk akkor érkezési vízumot válasszunk (Visa on Arrival), mely szintén 30 napig érvényes, de az indonéz Bevándorlási Hivatal regionális kirendeltségeiben 1 alkalommal 30 nappal meghosszabbíthatjuk.

Az útlevelünknek legalább 6 hónapig érvényesnek kell lennie az ország elhagyását követően is.

Javasolt oltás

Az Indonéziába látogatóknak nincs előírva kötelező oltás, azonban ha huzamosabb időt töltünk el az országban érdemes hastífusz, Hepatitis A, Hepatitis B és torokgyík-szamárköhögés-tetanusz (Di-Per-Te) ellen beoltanunk magunkat. Az ország nagy részén malária is előfordulhat!

Gili Trawangan

Lombok partjaitól távolodva Gili Trawangan a harmadik, legmesszebbi és egyben legnagyobb sziget. Ettől függetlenül persze nagyon apró, két óra alatt körbe lehet sétálni.

Érdemes a „főutcához” – azaz a tengerpart legnépszerűbb szakaszához, a kikötő környékére – szobát választanunk, amit a hajóról leszállva öt perc alatt megtalálunk, egyrészt mert a legtöbb hotel ki van táblázva, másrészt mert a helyiek nagyon segítőkészek és kedvesek. Ha ledobtuk a cuccunkat akkor jöhet a tenger felfedezése, snorkel maszkkal nagyon sok szép dolgot láthatunk a víz alatt.

Ha a snorkelnél jobban is elmerülnénk a témában (és a vízben), akkor búváriskolák garmadája vár minket. Én először merültem életemben, őket pórbáltam ki és egyáltalán nem csalódtam. Lelkiismeretes felkészítés és merülés, kedves csapat, ráadásul árban is teljesen versenyképes volt: a medencés betanítás és a merülés 950 ezer IDR volt, a búvárkodás alatt készített profi videók és fotók 200 ezer IDR-be kerültek (ez utóbbi opcionális). Kezdő búvárok 12 méter mélyre merülhetnek, és hatalmas élmény volt centikre lenni az óriási tengeri teknősöktől.

Ha felfedeznénk a szigetet akkor tudunk biciklit bérelni (a motoros járművek ki vannak tiltva), egy óra alatt lazán körbetekerünk, vagy felfedezhetjük a sziget belsejét is, ahol van egy apró kilátó és egy-két mecset. Ha eltévednénk középen csak menjünk egy irányba pár percig, és kilyukadunk a tengerparton.

Ha megéheznénk a sok nyugatias étterem mellett mindenképp ajánlom felkeresni este a piacot a kikötőtől egy-két perc sétára, ahol különleges helyi és nagyon friss halakat kóstolhatunk meg, isteni köretekkel és zöldségekkel.

Az éjszakai élet egyértelműen ezen a szigeten a legnagyobb. Este elkezdődik a buli a tengerparti szórakozóhelyeken, ahol mindenféle stílus fellelhető: DJ-szettek, rockzene, reggae, retró, és persze élőzene. Zenélni egyébként is nagyon szeretnek a helyiek, százméterenként biztos találsz pár fiatalt akik gitároznak a földön ülve, és nagyon örülnek ha te is beszállsz. A szórakozóhelyek nagyjából éjfélig vannak nyitva, majd a buli áttelepül egy hatalmas szórakozóhelyre, ez a hely a hét minden napján másik. Egy-két kisebb helyen is folyik még a buli, de mindig tudni lehet hogy aznap este hol lesz az igazi élet. Olcsón lehet inni, kiváló a hangulat, és másnap nincs más dolgod, mint a tengerparton heverve kipihenni az előző estét.

FONTOS: Azt olvastam előzetesen, hogy nincs ATM a szigeten és mindenkinél legyen elég készpénz de ez már nem igaz, sok automata található Gili Trawangan-on.

Gili Meno

A középső sziget Gili Meno, ami jóval nyugisabb mint Gili Trawangan, de még mindig pörgősebb, mint Gili Air. Itt nyugodtabb, csendesebb környezet fogadja az idelátogatókat, hangulatos faházak a parton és kellemes éttermek.

Mivel én nem véletlenül szálltam meg Gili Trawangan-on ide csak pár órára jöttem át, de az hatalmas élmény volt, úgyis Gili Meno északkeleti csücskén szeretnek héderezni a tengeri teknősök. Lehet snorkel-es idegenvezetésre is befizetni, de sokkal jobb ha veszel magadnak egy saját szettet (lehetőleg előre és ne a szigeten, mert máshol olcsóbb mint itt utolsó pillanatban) és beleveted magad a vízbe. Egy tengeri cipő sem árt, mert amíg azon a részen ahol elérsz a merülhető vízig ötvenszer szétvágod a lábad az apróra tört korallokon. Viszont a sok szenvedésért kárpótol majd ami a víz alatt fogad, én ugyanis egy tucatnyi teknőst láttam a tengerfenéken, egyet pedig közvetlen közelről is.

Gili Air

Gili Air a legközelebbi sziget Lomboktól, és egyben a legnyugisabb is. Személy szerint nem tartom kötelező látványosságnak, van egy hangulata ahogy körbesétálod a csendes szigetet, de nekem a másik kettő Gili sokkal többet nyújtott. Ugyanakkor nászutas pároknak, akik el szeretnének vonulni a világ elől tökéletes.

Lombok

Lombok annyira közel van, hogy ha az idődbe belefér akkor mindenképp megéri átlátogatni kicsit. Úgy is szoktak róla beszélni, mint egy kevésbe turistás, de legalább ugyanolyan gyönyörű sziget, mint Bali.

Bali

Bali sincs messze, és nem véletlenül az ország legnépszerűbb szigete. Ha kedvet kapnál a felfedezéséhez akkor kövesd az oldalt, mert nemsokára oda is elkészül az úttervező, addig pedig itt találsz róla egy szuper videót!

Árak

A Gili-szigetek egyre több látogatót vonzanak a világ minden részéről, így a turistás Balinál is drágább picivel. Persze ez sem jelent nagy érvágást, egy szuper kétszemélyes szobát reggelivel találunk 7000 Ft körül, nyugatias étteremben egy hamburger menü 1000-1600 Ft, a piacon ugyanennyiből rengeteg halat kapunk körettel. A szórakozóhelyek sem drágák, 1000 Ft körül van a long drink-ek ára.

Aktuális indonéz rúpia árfolyam ide kattintva.

Mit érdemes enni-inni

Ezen a szigeten senki sem marad éhes, egyrészt hatalmas választék van nyugati ételekből – hamburger, pizza, gyros stb. –, másrészt a helyi fogásokat is kipróbálhatjuk a központi piacon. Helyben fogott különleges halak, ínycsiklandó köretek és zöldségek potom áron, érdemes esténként felkeresni a piacot.

Ha szeretitek a sört ne maradjon ki a híres indonéz sör, a Bintang.

Közlekedés

A szigetről ki vannak tiltva a motoros járművek, így ha nem akarunk gyalogolni vagy lovasszekeret, vagy biciklit bérlünk. A szigetek közti közlekedésről fentebb, az Utazás rész alatt írtam.

Tippek

Készülj saját snorkel felszereléssel, mert ha csak pár napot töltesz a szigeten már akkor jobban megtérül, mintha bérelnél.

Nagyon kínálgatják a gombát – nagyjából 20 000 IDR-ért –, de ha megveszed és lebuksz, akkor akár börtönbe is kerülhetsz, úgyhogy inkább ne.

Ha még sosem búvárkodtál ez tökéletes helyszín az első alkalomra, és árban is sokkal kedvezőbb lesz, mint a világ nagyrészén. Persze ha ez nem az első alkalom lenne akkor is megéri, szuper dolgokat látni arrafelé a víz alatt.

Ha csak egy napod van

Ha csak egy napod van… akkor mondd le a következő programod és maradj tovább. Persze egy nap is több mint a semmi, napközben búvárkodj egyet Gili Meno partjainál teknősöket kutatva, utána menj át Gili Trawangan-ra és vacsorázz meg a piacon, majd vesd bele magad az éjszakai életbe.

Érdekességek

Ha szeretnéd átérezni a hely egyéni hangulatát és megérteni, hogy miért gondolom hogy ez a világ egyik legjobb helye, akkor nézd meg az erről készült videómat!