BLOG
Mersin

Kambodzsa / Sziemreap

Hol vagyunk
Sziemreap Kambodzsa leghíresebb és legnépszerűbb nevezetességének, Angkor-nak a közvetlen közelében található. A kisváros az utóbbi években hatalmas fejlődésen ment át, és köszönhetően az alacsony áraknak és a színvonalas minőségnek a turisták számára igazi paradicsom. A reptér és Angkor ősi épületei is csak néhány kilométerre helyezkednek el Sziemreaptől

Pénzneme
A hivatalos pénznem a riel (KHR), de annyira értéktelen, hogy helyette inkább amerikai dollárt (USD) használnak, egy dollár 4000-4100 riel-t ér

Ideőeltolódás
Magyarországhoz képest nyári időszámítás alatt +5 óra, téli időszámítás alatt +6 óra

Meglátogattam
2017 tavaszán

Utazás

Budapestről húzós ára van ha egyenesen ide repülünk, ha 170 ezerért veszünk retúrjegyet akkor nagyon belenyúltunk a tutiba, az átlag bőven 200 ezer Ft felett van. Épp ezért azt javaslom, hogy ha valaki látni szeretné Angkor-ot (amit nagyon javaslok), akkor kösse össze egy Bangkok látogatással, onnan 15-20 ezer Ft-ért is át lehet repülni, Bangkokba Budapestről retúrjegyet pedig akár feleannyiért is kapunk, mint Sziemreap-be (és Thaiföld fővárosa szintén egy nagyon jó hely, ha nem hiszed nézd meg a blogbejegyzésem az első bangkoki utamról).

A reptér csak pár km-re van Sziemreaptől, és szinte kivétel nélkül mindegyik hotel biztosít ingyenes tuktuk transzfert mikor megérkezünk, 25 perc alatt pedig bent is vagyunk a városban. Ha esetleg magunk vadászunk tuktuk-ot akkor 5 dollár körüli áron találunk fuvart a Pub Street-ig.

Útlevél, vízum

Kambodzsába csak vízummal léphetünk be, ezt intézhetjük előzetesen is online az alábbi linken, ez a 30 dolláros alapdíjon felül az egyéb költségek miatt végül 40 dollár körüli összegbe fog kerülni. Hivatalosan három munkanap alatt bírálják el, de könnyen lehet hogy reggel megigényeljük és estére meg is küldik nekünk e-mailben, amit aztán ki kell nyomtatnunk, a biztonság kedvéért két példányban. Kérhetik a továbbutazást igazoló jegyet, valamint bizonyos pénzösszeg meglétét is, de ezzel nem igazán szoktak törődni.

Van lehetőség on-arrival vízum igénylésére is, azaz hogy a reptéren váltjuk ki. Ez 30 dollárba kerül, ha nincs nálunk igazolványkép az további 2 dollár, valamint értelemszerűen ki kell állni még egy sort az útlevélellenőrzés előtt.

Javasolt oltás

A Kambodzsába látogatóknak nincs előírva kötelező oltás, azonban ha huzamosabb időt töltünk el az országban érdemes hastífusz, Hepatitis A, Hepatitis B és torokgyík-szamárköhögés-tetanusz (Di-Per-Te) ellen beoltanunk magunkat. Az ország nagy részén malária is előfordulhat!

ANGKOR általánosságban

Angkor Kambodzsa legjelentősebb nevezetessége, mely többszáz éves épületcsoportokat rejt magába. Ezek az épületegyüttesek Sziemreap-hez nagyon közel helyezkednek el, tuktuk-kal fél órán belül elérhetőek. Angkor-t nem úgy kell elképzelni, hogy belépünk egy kapun, és utána egyik romtól sétálunk a másikig: hatalmas területen szétszórva helyezkednek az építmények, egyik helyről a másikig perceket kell tuktuk-ozni, és mindenhol leellenőrzik a jegyünket.

Ahhoz hogy felfedezhessük az épületeket először belépőt kell vennünk, melyek árát sajnos jelentősen megemelték 2017. február 1-jén. Vehetünk egynapos jegyet 37 dollárért, három napra szólót 62 dollárért, valamint egyheteset 72 dollárért. Minden esetben fényképet készítenek rólunk a helyszínen, és legyen nálunk útlevél másolat (természetesen az eredeti is jó, de biztonságosabb ha azt nem hurcolásszuk ide-oda), 12 éves kor alatti gyerekeknek nem kell útlevelet bemutatniuk. Az egynapos jegyet csak aznap használhatjuk amikor megvettük (kivéve ha délután 5 óra után vesszük, akkor másnap), a három napra szólót 10 napon belül, az egyheteset pedig egy hónap alatt kell hogy elhasználjuk, szóval nem kötelező egymást követő napokon belül. A jegypénztárak minden nap reggel 5-től délután fél 6-ig működnek. A jegyek mindegyik templomba érvényesek, kivéve a Kulen hegyhez és a Bengmeale templomhoz (de ezek amúgy is távolabb helyezkednek el). Később a jegyen módosítani már nem lehet és vigyázzunk rájuk nehogy megrongálódjon, mert csak a heti jegyet laminálják.

A templomok 7:30-17:30-ig látogathatók, kivéve Angkor Wat és Sassrang ami már reggel 5:00-tól 17:30-ig, valamint Phnom Bakheng és a Pre Rup templom, ami 5:00-19:00-ig. Ha napfelkeltét szeretnénk nézni Angkor Wat-nál akkor ne aznap vegyük meg a jegyünk, hanem legkésőbb előző nap délután, különben lecsúszunk róla!

FONTOS: Angkorba csak a megfelelő öltözetben léphetünk be, azaz fedett váll és térd, bármilyen meleg van, sajnos az ujjatlan felső is ki van zárva. Az sem elég ha a lányok kendőt borítanak magukra, ha nem vagyunk rendesen felöltözve, akkor nem engednek be.

A romokat tuktuk-kal érdemes felkeresni, mert a romok közti távolságok jelentősek és Angkor területén belül csak kambodzsai jogosítvánnyal vezethetünk robogót vagy autót, biciklizni meg nagyon meleg van. A szállásunk biztosan segít nekünk sofőrt találni, de mi magunk is vadászhatunk, ha ahhoz van kedvünk, nagyon sok tuktuk-os van a városban.

Kétféle fő útvonal van, az egyik a rövid túra, a másik a hosszú. A rövid túra az alábbi megállókból áll: Angkor Wat, Angkorthom (Bayon, Elefántterasz, Leprás király terasza stb.), Ta Kheo, Ta Phrom (itt forgatták a Tomb Raider-t), végül Banteay Kdei és vele szemben Sras Srang, a király úszómedence. A hosszú túra útvonala Preah Khan, Neak Pean, Ta Som, East Mebon és Pre Rub, de pár plusz dollárért indulhat egy Angkor Wat-os napfelkeltével, majd ezt követően Angkorthom és aztán a fenti állomások.  Természetesen bármelyik másik templom is felkereshető, csak meg kell beszélnünk a tuktuk sofőrünkkel. Egy napra nagyjából 20 dollár a tuktuk, és akkor reggeltől késő délutánig csak minket szállít. Ha valaki csak egy napra érkezik, akkor minden bizonnyal egy napfelkeltés hosszú túra ami a legjobban megéri. Véleményem szerint a háromnapos jegy a legjobb, első nap egy rövid túrával, második nap egy hosszúval, harmadik nap pedig újra meg lehet nézni azokat amik nagyon tetszettek, esetleg felkeresni távolabbi helyeket. A lentiekben a túraútvonal sorrendjének megfelelően veszem végig a fontosabb templomokat.

Angkor Wat

Angkor legjelentősebb része Angkor Wat, mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az ország zászlóján is ez szerepel. A templomegyüttest minden idelátogató turista felkeresi, így a legnagyobb tömegre is itt lehet számítani.

Angkor Wat a XII. század első felében épült 30 év alatt, több tízezer munkás bevonásával. II. Szurjavarman király építette a templomot, hogy halála után megtérhessen Visnu istenhez, így Angkor Wat nagyon fontos vallási hely a hinduizmus számára, de a buddhistáknak is. Az épületegyüttes valószínűleg a világ legnagyobb vallási célú épülete, melyet sokáig a dzsungel nőtt be (ahogy egész Angkor-t), de szerencsére a XIX. században újra ráleltek, és napjainkra több ország közösen vigyáz ezekre az épületekre. Nemcsak kívülről lenyűgöző, de a belső falakat borító domborművek is elképesztőek, melyek többek között csatajeleneteket ábrázolnak.

A többi templomtól eltérően nem keleti, hanem nyugati tájolású, így a napfelkelte egészen meseszerű innen. Ha ezt látni szeretnénk akkor reggel fél 6-ra érjünk oda, és láthatjuk ahogy lassan előbukkan a nap a tornyok mögül.

Angkor Wat napfelkelte

Angkorthom; Bayon, Baphuon, Elefántterasz, Leprás király terasza

Angkor Wat után Angkorthom-ba, az új fővárosba vezet az út, mely a XII. század végén épült. Építője a 60 évesen megkoronázott VII. Dzsajavarman király, aki 39 évig, azaz majdnem százéves koráig uralkodott (nem semmi), és több iskolát, kórházat, templomot és utat építtetett, mint a többi khmer uralkodó együttvéve több mint hatszáz év alatt. Tevékenysége a legnagyobb magasságba emelte az országot, egyszersmind ki is ürítette a kincstárat, így a dicsőség halála után hanyatlásba fordult. A 9 km2 területű Angkorthom-ba öt kapu vezet, keleten kettő, a másik három égtájon egy-egy, mindegyik hatalmas arcos kapu, valamint a hídon szobrok mindkét oldalt. A főkapu, melyen Angkor Wat-ból idejutunk a déli bejárat, ez található a legjobb állapotban. Sajnos a legtöbb épülete – főleg a fából készült lakóházak – elpusztultak az őserdő fogságában az évszázadok alatt.

Angkorthom bejárt

Bayon

Angkorthom központi épülete a Bajon-templom, melynek fő nevezetességei az arcos tornyok; a hatalmas tornyok mindegyike négy arcból áll, melyek a négy égtáj felé néznek. A templom belsejét különböző domborművek borítják, melyek többek között a khmer hadsereg menetelését, kakasviadalt, csatákat vagy egyszerű hétköznapi életképeket mutatnak be. Egyedülálló élmény ezek között a gigászi arcos tornyok között sétálni, ahogy az is sokat dob a dolgon, hogy a szomszédos épületekhez sétálva majmokkal is összefuthatunk.

Bayon templom

Baphuon

Baphuon-t a hindu Siva istennek szentelték, mikor megépítették a XIX. században. A templom pár perc sétára van Bayon-tól, és egy 200 méteres magaslati úton jutunk el a bejáratához. Számos kisméretű relief díszíti, de sajnos ezek, ahogy az épület nagy része is (köszönhetően az agyagos építőanyagnak) erősen lepusztult napjainkra. Eredetileg az egykori királyi palotához kapcsolódott, de később Angkorthom része lett, a XV. század végén pedig buddhista templommá alakították. Egy XIII. század végi bejegyzésben bronz toronykánt említik, és még ma is láthatjuk mivel szolgált rá erre a megnevezésre évszázadokkal ezelőtt.

Baphuon templom

Elefántterasz

Bajon-tól pár perc sétára található az Elefántterasz, mely VII. Dzsajavarman király dísztribünjeként funkcionált. A királyi család erről a 350 méter hosszú teraszról nézte a felvonulásokat és ünnepségeket. Névadói a déli lépcsőt tartó elefántok, melyek a terasz tartóoszlopai. Három lépcsősor középen, és kettő a két szélén vezet fel a Győzelmi térre. Ezenfelül oroszlánok és garudák (emberfejű sastestű teremtmények), illetve sok-sok faragott elefánt és apszara táncos díszíti.

Leprás király terasza

Az Elefántterasz közelében található Leprás király terasza, másnéven Jama isten terasza. A terasz névadója egy szobor, mely nevét az arcán és karján lévő zuzmófoltokról kapta, hogy kit ábrázol nem bizonyított. Sokak szerint maga VII. Dzsajavarman király szenvedhetett ebben a betegségben, és talán ez a magyarázat a sok kórházra, amit építtetett. Az itt látható szobor nem eredeti, azt a fővárosban, Phnompen-ben, a Nemzeti Múzeumban lehet látni (attól még a terasz eredeti).

Ta Kheo

Ta Kheo egy hindu piramistemplom a X-XI. század fordulójáról, melyet sosem fejeztek be az építtetést elrendelő király halála miatt. Annak ellenére hogy nem lett kész meglehetősen impozáns, és ha felszenvedtük magunkat a kismillió lépcsőn akkor a kilátás is remek. Öt körcentrikus teraszból áll, legfelül öt piramisszerű torony emelkedik.

Ta Keo templom

Ta Phrom

Ta Phrom onnan szerzett magának hírnevet, hogy itt forgatták a Tomb Raider bizonyos jeleneteit. Igazság szerint Angkor több másik templomában is vettek fel jeleneteket, de ez volt a legjelentősebb. A XII-XIII. század fordulóján épült VII. Dzsajavarman király édesanyjának emlékére. Hatalmas területen terül el, több ezer ember élt itt fénykorában. A templomegyüttes szinte teljesen ugyanolyan állapotban van ahogy a XIX. század közepén rátaláltak a dzsungel közepén. A 30-40 méteresre is megnövő hatalmas fügefák rátelepedtek az épületekre, és olyannyira összefüggnek, hogy ha kivágnák őket a falak is ledőlnének. Ezek az indiai fügefák azért is különlegesek, mert gyökerei nem lentről, hanem felülről nőnek, szép lassan behálózva az épületeket és bejutva a talajba. Határozottan az egyik leghangulatosabb temploma Angkornak.

Ta Phrom templom

Banteay Kdei

Banteay Kdei, azaz a Cellák Citadellája szintén a XII-XIII. század fordulóján épült, és szerkezetét nézve Ta Phrom és Prah Khan hasonmása. Nem túl jó minőségű homokkőből készült, mert kevésbé fontos szerepe volt. Ennek ellenére ma is impozáns látványt nyújt, jókat lehet barangolni a kis folyosók között.

Srah Srang

Banteay Kdei-vel szemben található Srah Srang, a királyi úszómedence, mely valójában egy kisméretű mesterséges víztározómedence. A medence 300x700 méteres, körülötte kis sétány van, magán a tavon kívül a legnagyobb nevezetessége az oroszlános lépcső.

Prah Khan

E sorok írójának szerény véleménye szerint Prah Khan Angkor leghangulatosabb része, leginkább Ta Phrom-hoz hasonlít, csak még inkább elvarázsoltabb és eldugottabb. Ez a templom Angkorthom oktatási központja volt, több tízezer tanultak itt ebben a buddhista egyetemen. Itt is megtalálható a Nagát (szent kígyót) tartó garudák hada, ahogy szinte az összes templomban. A keleti tájolású templom épületei szintén a hatalmas fügefák súlya alatt roskadoznak, sok része vár restaurálásra.

Prah Khan templom

Neak Pean

A másnéven Tekergőző Kígyóknak is hívott buddhista templom, Neak Pean egy víztározómedence közepén lévő kis mesterséges szigeten található. Itt is a mitikus Naga kígyó a fő motívum, mely körülöleli és őrzi a szigetet. Eredetileg gyógyító céllal hozták létre Neak Pean-t, VII. Dzsajavarman király 102 kórházának egyike volt. A központi részhez tartozik mind a négy égtájon egy-egy másik kisebb medence, melyek a négy őselemet – a földet, vizet, tüzet, szelet – képviselik. A víztározóhoz egy hangulatos hídon jutunk, miközben két oldalról kissé mocsaras víz vesz minket körül. Ez a hely felüdülés lehet a többi sok lépcsős templom után, hamar be lehet járni.

Neak Pean templom

Ta Som

A XII-XIII. század fordulóján épült Ta Som templom méretre eltörpül a többi nevezetes templom mellett, azonban kedvenc hatalmas fügefáink itt is rendkívüli hangulatot varázsolnak. Az őserdő itt is hatalmas pusztítást végzett, javarészt csak a külső fal és a bejárati tornyok maradt meg úgy-ahogy épen. Ennek ellenére érdemes megnézni, a központi részen lévő szentély, a körülötte lévő folyosók és a gyökerekkel benőtt falak csodálatosak.

Ta Som templom

East Mebon

A Keleti Mebon egy mesterséges szigetre épület templomhegy, mely a többi épülethez korábban, 953-ban épült. Anyaga is kicsit különböző, így egyből szembetűnik az eltérés a többi templomhoz képest, legfőképp a színében. Régen csak csónakkal lehetett megközelíteni de mára már nincs ott víz, így még magasabbnak tűnik. A templomon hindu motívumok jelennek meg, többek között Brahma, Siva és Visnu ábrázolásokkal is találkozunk.

Pre Rup

Pre Rup nagyon hasonlít East Mebon-ra, látszik, hogy csak pár évvel később épült. Téglalap alapú, háromszintes, piramisszerű templomhegy. Sokféle építőanyagból áll így nehéz restaurálni, valószínűleg a monszun hamarosan teljesen elpusztítja. Itt is a klasszikus hindu motívumokat találjuk meg, külön érdekesség, hogy a nyugati oldalon és tornyokon női, míg a keleti oldalon és tornyokon, valamint a központi tornyon férfi istenségek szobrai láthatóak.

Pre Rup templom

Phnom Bakheng

Phnom Bakheng, vagy másik nevén a Központi Hegy a Khmer Birodalom elfő fővárosának hindu főtemploma. A IX. század végén épült, a templomhegy az istenségek színhelyét szimbolizálja. Öt szintből áll, melyek a tudás és a lélek újjászületésének útját képviselik. Gyönyörű oroszlánszobrok díszítik, valamint az eredeti 108 toronyból megmaradt néhány darab.

Leginkább azért népszerű, mert gyönyörű kilátás nyílik innen Angkor Wat-ra és a naplementére. Jelenleg nagy építkezések folynak itt, így korlátozások vannak bevezetve a látogatók számát tekintve, egyszerre csak 300 embert engednek fel. Nagyjából egy kilométert kell gyalogolnunk egy hangulatos erdei úton felfelé, amit elefántháton is megtehetünk 20 dollárért.

Phnom Bakheng nyitva tartásáról három helyen három adat szerepel, de az biztos, hogy a naplementét meg lehet nézni fentről (bár emiatt nem érdemes fent tülekedni sok más száz emberrel, akkor sokkal inkább a napfelkelte Angkor Wat-ban).

Pub Street

Az élet a városka lüktető főutcáján, a Pub Street-en összpontosul, itt mindent megtalálunk amit szeretnénk: utcai árusok és nemzetközi éttermek, élőzenés bárok és szórakozóhelyek, masszázs, árusok, boltok… Minden turista itt tölti az estéjét Angkor felfedezése után, és köszönhetően az alacsony áraknak senkinek sem kell vacillálnia hogy beüljön-e egy puccos bárba, mert mindenhol nagyon olcsón lehet vásárolni és fogyasztani.

Pub Street Kambodzsa

Pénzt váltani is sok helyen tudunk, ha automatából vennénk ki pénzt akkor a lenti képen láthatjuk az extra díjakat.

Sziemreap Kambodzsa

Night Market

A Pub Street-ből nyílik az éjszakai piac, ahol ugyanúgy találunk szórakozóhelyeket és éttermeket, de ezen felül kézműves és mindenféle árusokat is, ladyboy fellépéseket, masszázsszalonokat és sok más egyebet. Érdemes errefelé sétálni, mert kicsivel alacsonyabb árakat találunk itt, mint a főutcán.

Old Market

Az éjszakai piac előtt a régi piacé a főszerep, ami szintén a Pub Street-hez kapcsolódik, könnyű megtalálni, bármelyik tuktuk sofőr oda tud minket vinni. Itt inkább a szuvenír- és a ruhaárusításon van a hangsúly, de ha időnkbe belefér egy sétát megér a dolog.

Angkor Nemzeti Múzeum

Ha valakinek múzeum elvonási tünetei lennének, akkor az Angkor Nemzeti Múzeumban találja meg az ellenszert, habár elég húzós árat, 12 dollárt kérnek azért, hogy beléphessünk a gyönyörű fehér épületbe.

A múzeum április 1-től szeptember 30-ig 08:30-18:00 között van nyitva, október 1-től március 31-ig fél órával később zár.

A múzeum közel van a Pub Street-hez, a honlapjukon további információkat is megtalálunk.

Árak

Az egyik legjobb ár-érték arányú ország a világon, az alacsony árak magas színvonallal párosulnak. Mindenhol dollárul fizetnek, akkor kapunk riel-t, ha a visszajáró kevesebb mint egy dollár. Néhány konkrét példa, hogy tudjatok kalkulálni az árakkal:

Kétágyas szoba reggelivel, medencével, ingyenes reptéri transzferrel, bő egy kilométerre a Pub Street-től: 21-25 dollár/éjszaka

Tuktuk a Pub Street-ről az egy-két kilométeren belül lévő hotelbe: 1 dollár, este 9 óra után 2 dollár

Reptéri transzfer egy Pub Street-hez közeli hotelbe: 5 dollár

Órás/félórás lábmasszázs: 5/3 dollár

Halas lábpedikűr: 2-3 dollár

Manikűr és pedikűr együtt: 5 dollár

Aktuális kambodzsai riel árfolyam ide kattintva, de mivel főleg amerikai dollárt használnak azt is nézzük meg.

Mit érdemes enni-inni

Éhen halni biztos nem fogunk, legyünk bármilyen válogatósak is. Az utcán sétálva lépten-nyomon árusokba botlunk, akiktől vehetünk khmer ételeket, de ugyanúgy palacsintát vagy sült húst is, már egy dollártól is. Az étterem között is több szint van, sok helyen 2-3 dollárért hatalmas tányér ételt kapunk, és a minősége is kiváló.

Ha inkább beülnénk valahova akkor találunk a Pub Street-en hamburgerest, pizzást, de all you can eat éttermet is, ahol csirkét, disznót, krokodilt, és halat ehetünk korlátlanul 10 dollárért.

Innivaló terén ugyanígy tudunk válogatni, nekem a kedvencem az egy dolláros gyümölcs smoothie, de koktélokat is ihatunk 3 dollártól, és nem csak az utcán, a bárokban is kapunk már ennyiért.

Érdemes megkóstolni a helyi söröket, az Angkor és a Cambodia különösen finom, ha a bárokban sokalljuk akkor a millió 7eleven üzlet bármelyikében nagyon olcsón megkapjuk.

Közlekedés

Sziemreap-ben nincs hagyományos értelemben vett tömegközlekedés, a helyiek autóval és robogóval közlekednek, a turisták tuktuk-kal, a város meg olyan kicsi, hogy gyalog is átszelhető. Tuktuk-kal könnyedén eljutunk a főutcába, a romokhoz és a reptérre is, kedvező áron. Bérelhetünk biciklit, robogót és autót is, ha magunk szeretnénk vezetni.

FONTOS: Bár a városban lehet robogót és kocsit vezetni, Angkor területén belül nem! A nemzetközi jogosítvány sem elfogadott, csak a kambodzsai vezetői engedély.

Tippek

Bátran alkudjunk, a helyiek mindig benne vannak, és jelentős kedvezményeket érhetünk el.

Alaposan kenjük be magunkat naptejjel indulás előtt, mert séta közben durván le lehet égni.

Vegyük figyelembe, hogy csak megfelelő öltözetben engednek be minket, valamint hogy nagyon meleg lesz, így a 2-3 dollárért minden második árusnál kapható elefántos buggyos nadrágok nagyon jó szolgálatot tehetnek.

Ha csak egy napod van

Ha csak egy napod van akkor nincs vesztegetni való idő, korán reggel irány Angkor és a nagy túra, melynek során számos gyönyörű építményt nézhetsz meg, többek között Angkor Wat-ot, Bayon-t és Preah Khan-t. Délután egy gyors frissítő zuhany, majd irány Sziemreap és a nyüzsgés! Fedezd fel a helyi éttermeket, ülj be egy bárba, fizess be egy masszázsra, és élvezd, hogy nagyon olcsón lehet nagyon jól szórakozni.

Érdekességek

Sziemreap az egyik legnagyszerűbb város, Angkor pedig a leglélegzetelállítóbb emberi építményegyüttes amit valaha láttam, ha szeretnél olvasni egy érdekes beszámolót sok képpel, akkor itt megtalálod!