BLOG
Mersin

Németország / Mannheim, Heidelberg

Hol vagyunk
Mannheim Baden-Württemberg tartomány második legnagyobb városa Stuttgart után, fontos kereskedőváros és közlekedési csomópont, két folyója is van, a Rajna és a Neckar. A XVIII. században, a barokk kor idején lendült fel igazán, mikor is hercegi székhely lett, mára már egyetemvárosnak is tekinthetjük

Pénzneme
Euró (EUR), váltópénze az eurócent (100 eurócent egy euró)

Ideőeltolódás
Magyarországhoz képest nincs

Meglátogattam
2002, 2006, 2008 és 2012 nyarán

Utazás

Személy szerint Németországba én már mentem repülővel, vonattal és autóval is, mindnek megvan az előnye és a hátránya. Németország a kiépített autópályának köszönhetően könnyen megközelíthető autóval, a benzinen kívül a magyar, az osztrák és a német autópályamatricára kell költeni, a Budapest-Mannheim közel 1000 km-es távolságot 11-12 óra alatt le lehet vezetni.

Mannheim-ben van Németország második legnagyobb vonatállomása, Frankfurtban pedig a legnagyobb reptere az országnak, ha esetleg égető vágyat érzünk, hogy valamelyiket lássuk, az alábbi módszerekkel lehetőségünk nyílik rá. (A nagy frankfurti reptér nem azonos Frankfurt Hahn-nal.)

Repülővel a legegyszerűbb fapadossal Frankfurtig vagy Karlsruhe-ig repülni, és onnan busszal vagy vonattal továbbmenni Mannheimbe. Repülni a Wizzair-rel van lehetőségünk, akár oda-vissza 40 ezer forint alatt is a fenti két város valamelyikébe.  A frankfurti fapados repülő Frankfurt Hahn-ban tesz le, ami 125 km-re van Frankfurttól és 140 km-re Mannheimtől. Frankfurt Hahn-ból busszal érdemes továbbmenni (a vonat sokkal drágább, ráadásul nem indul közvetlenül a reptérről, így a vonatállomásig is buszozni kell még).

Vonattal én eddig a Budapest-Frankfurt-Mannheim és a Budapest-München-Mannheim útvonalat próbáltam, mindkettő összességében nagyjából 12-13 óra utazást jelent. A Keleti Pályaudvarról Münchenbe, Frankfurtba és Stuttgartba is egy irányba 39 euró a legolcsóbb vonatjegy, az árakról és indulási időpontokról itt láthatunk részleteket. Frankfurtból már 9 euróért is elvonatozhatunk Mannheimbe, Stuttgartból ugyanez 29 euró lenne.

Útlevél, vízum

Magyar állampolgárként sem útlevél, sem vízum nem szükséges, mindössze a személyi igazolványt kell vinnünk.

Víztorony

Mannheim jelképe az 1889-ben épített víztorony, melynek tetején egy Amphitrité szobrot láthatunk, körülötte pedig gyönyörűen gondozott kertet szökőkutakkal. A 60 méter magas tornyot neobarokk stílusban építették, és a Friedrichsplatz-on találjuk meg. Nyáron esténként kivilágítják az itt zajló vízijátékokat, télen pedig karácsonyi vásárt találunk itt.

Paradeplatz

A Víztoronytól csak egy perc sétára már a belvárosban járunk, ahol a sétálóutca mentén számtalan márkás bolt, étterem és hatalmas pláza próbál becsábítani minket. Az utcán sétálva hamarosan kilyukadunk a belváros központi terénél, a Paradeplatz-nál. Egykoron itt bonyolították a választófejedelem csapatparádéját, jellegzetes építménye a Grupello-piramis, és a közelben egy népszerű piacot is találunk.

Luisenpark

Mannheim-ben nagyon sok a zöldterület, szinte minden ilyen helyen láthatunk önfeledten szaladgáló nyulakat is. A város legnagyobb parkja, amit mindenképp keressünk fel ha Mannheimben járunk, a Luisenpark. A belváros közelében található 14 hektáros parkban többek között csónakázhatunk egy tavon, ahol a hajók vízalatti kötélpályán maguktól hoznak-visznek, közben pedig etethetünk halat (sőt bármilyen furán hangzik, simogathatunk is, annyira megszokták az embert). Megnézhetjük a lepkeházat, a pingvineket, de amitől igazán különleges ez a park, az a természethez való közelsége. Mert séta közben bármikor elszaladhat előttünk egy mókus, de még jobb, amikor foci közben leszáll az ember mellé két-három gólya.

A főbejáratnál a nyári időszakban (márciustól októberig) 9:00-tól 21:00-ig mehetünk be, téli időszakban (novembertől februárig) 9:00-től sötétedésig. A Növényházba téli időszakban 10:00-20:00 között, nyári időszakban 9:30-18:30 között (a 9:30-as belépés csak a főbejáraton keresztül). A napi felnőttjegy nyári időszakban 6 euró, téli időszakban 3 euró. Ha áprilistól szeptemberig 18:00 után, vagy márciusban ÉS októberben 17:00 után megyünk be, akkor csak 1,5 euró a belépő, de nem éri meg ezen spórolni, napközben menjünk mindenképp.

A gondoláért külön kell fizetni, ennek ára 16 év felett egy irányba 3 euró, oda-vissza 5 euró. A gondola csak áprilistól októberig működik, ebben az időszakban hétfőtől szombatig 10:00-17:30-ig, vasárnap és ünnepnapokon 10:00-18:30-ig csónakázhatunk (és érdemes!). További részletek és kedvezményes árak a gondoláról ide kattintva.

Pontos címe Theodor-Heuss-Anlage 2, 68165, további részletek a nyitva tartásról és árakról itt.

Luisenpark

Bicikli

Mannheim két folyója, a Rajna és a Neckar is fontos szerepet tölt be a város történelmében és gazdaságában. A folyók mentén kiépített bicikliút van, ahogy a városban is, így kellemes biciklizéseket lehet tervezni a városban és azon túl is, számtalan helyet találva menet közben egy piknikhez vagy focizáshoz.

Rajna part Mannheim

Mannheimi Kastély

A Mannheimi Kastély a versailles-i mellett a legnagyobb barokk kastély Európában. 1760-ban fejezték be építését 40 év után, és egykor ez volt a pfalzi választófejedelem székhelye, ma már Németország egyik elit egyeteme található itt. Egy biciklitúra alkalmával mindenképp tekerjünk erre és vessünk rá egy pillantást, a víztoronytól alig másfél kilométerre van, a Rajna partján.

TV-torony

Mannheim további nevezetessége a TV-torony, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik a városra, miközben akár az ebédünket fogyasztjuk a fenti étteremben. Biciklivel szintén könnyen útba ejthető, ez nagyjából két kilométer a víztoronytól, és a Neckar partján ágaskodik.

TV torony Mannheim

Heidelberg

Nem véletlenül szerepel a menüpont nevében, ha Mannheim-ről beszélek akkor Heidelberg-et is kötelező megemlítenem, mely a Neckar völgyében fekszik, és dombok ölelik körül. Óvárosa az UNESCO világörökség része, a Heidelbergi Egyetemen pedig 1590-től napjainkig magyar diákok generációi tanultak (többek között az én közeli rokonságomból is). Az 1386-ban alapított egyetem a legrégebbi Németországban, és a kultúra az egész várost belengi. Számtalan múzeum (Egyiptomi Múzeum, Népművészeti Múzeum, Gyógyszertármúzeum, Rögbi sportmúzeum stb.) található itt, leghíresebb része pedig a kastély. A heidelberg-i várkastély a XVI. században épült reneszánsz stílusban, egy része még ép, egy része már csak romokból áll. Az épületek, a tornyok és a lépcsősorok az egyik legmagávalragadóbb várat eredményezik. Magánál a várnál talán még lélegzetelállítóbb a kilátás fentről, a várból a folyóra és a völgyre tekintve gyönyörű a panoráma. Lent a kis utcákban sétálva egymást váltják a középkori templomok, a modern boltok, az utcazenészek és az árusok. Az egész városnak fantasztikus hangulata van, és Mannheimből nagyon könnyen megközelíthető vonattal (taxival is mehetünk, de az meglehetősen drága). A Mannheim vasútállomásról Heidelberg vasútállomásra negyedórán belül eljutunk, vonatok egy órán belül többször is indulnak mindkét irányba, jegyet pedig már 7 euróért is vehetünk.

Frankfurt, München, Strasbourg, Colmar

A következő helyeken egyszerre csak fél-fél napokat töltöttem így részletesen nem tudom őket jellemezni, de kirándulásra mindenképp ajánlom, ha Mannheim-ben szállunk meg.

Ha Mannheim-ben vagyunk akkor érdemes ellátogatni Frankfurtba, ami vonattal kevesebb mint egy óra pályaudvartól pályaudvarig. Németországban egyedülállóan magas felhőkarcolókat találunk itt, ugyanakkor a folyóparton remek állapotban lévő középkori épületeket is láthatunk.

Frankfurt

Kicsit messzebb van ugyan, de München is elérhető 3 óra alatt vonattal, és bár nekem 17 évesen a fél napos kirándulásom a Bayern München stadionjának felkutatásával és a Marienplatz megnézésével telt, ott is nagyon sok a látnivaló. (A kép nagyon régi, 2006-os, ma már nincs ilyen Bundesliga séróm).

Allianz

Ha a határ sem jelent akadályt akkor Strasbourg is rendkívül közel van Mannheim-hez, autópályán 140 km, vonattal pedig akár másfél óra alatt is átérünk. Az ottani katedrális az egyik legszebb a világon, és mindig mikor ott jártam felmentem, mert a kilátás is gyönyörű.

Strasbourg

Ha még több időt töltenék Franciaországban, akkor javaslom meglátogatni Colmar-t, mely Strasbourg-tól 64 km-re van. A kisvárosról mintázták A szépség és a szörnyeteg Disney rajzfilm francia kisvárosát, és Colmar a valóságban is ugyanolyan elbűvölő. A középkori, tökéletes állapotban lévő kis házak között úgy érzi az ember, mintha egy teljesen másik világban lenne, és a főtéren megtaláljuk a meséből ismert híres szökőkutat is.

Colmar

Árak

Ahhoz képest, hogy gazdaságilag Németország Nyugat-Európa egyik vezető országa, az árak egyáltalán nincsenek elszállva, sőt. Ha élelmiszerboltban járunk, akkor a kenyéren és a húson kívül a legtöbb dolog a magyar árakhoz hasonló. Természetesen ha étteremben ennénk, tömegközlekednénk vagy esetleg lakást bérelnénk mindjárt nem lenne ilyen rózsás a helyzet.

Aktuális euró árfolyam ide kattintva.

Mit érdemes enni-inni

Bár nem éppen egy tipikus német ételkülönlegesség, de a főtéren kapható citromos fagyi a legjobb amit valaha ettem.

Közlekedés

Mannheimben villamos és busz is közlekedik, mindegyik járat nagyon szép és tiszta. A sétálóutcán is közlekedik villamos, de a kintebbi részekhez, például a hatalmas SAP-arénához is eljutunk tömegközlekedéssel. Jegyet tudunk venni automatából vagy online, tömegközlekedési hálózat pedig itt.

Tippek

Mannheim nagyon kellemes és nyugodt város, ideális hely itt megszállni és pihenni, de hogy hasznosabban teljen az idő a látnivalók végén írt városokba is érdemes ellátogatni.

Ha olyankor mész amikor foci EB vagy VB van akkor hatalmas élet fogad a városban, nekem ehhez a 2002-es és a hazai rendezésű 2006-os VB alatt is volt szerencsém. Ráadásul nem csak a németek, hanem a nagy számban itt élő törökök és olaszok is éjjelig tartó ünneplést rendeznek országuk győzelmei után.

Ha csak egy napod van

Lássuk be, Mannheim nem roskadozik a világhírű látványosságok alatt, így egy nap alatt is alaposan megismerhetjük. A délelőtt első felében nézzük meg a Víztornyot a Friedrichsplatz-on, majd a villamossín mentén sétáljunk egyet a bevásárló utcában, ahol így betekinthetünk egy tipikus német város átlagos napjába. A délelőtt második felében látogassunk el a Luisenparkba, ha olyan időszakban megyünk próbáljuk ki a gondolát, és ebédidőben piknikezzünk a gólyák társaságában. Kora délután menjünk el Heidelbergbe, és gyönyörködjünk a panorámában a várból.

Érdekességek

Mannheim belvárosa úgy néz ki térképen, mint egy négyzetháló. Ezen a részen utcanevek helyett betűk vannak és ahhoz kapcsolódnak a házszámok, tehát például a Mannheim, M15 egy pontos címnek felel meg.

Az első autó Mannheimben készült el Carl Benz által 1886-ban. Első próbaútja a Mannheim- Pforzheim útvonalon vezetett, melyet 12 óra 57 perc alatt tettek meg (ezután becsmérelje valaki úgy az autóját hogy milyen lassú tragacs). Ezt a 104 km-es szakaszt azóta is Berta Benz útvonalnak nevezik, mert Carl Benz felesége, Berta és két gyerekük utazott ezen az úton.

Az első bicikli is Mannheim nevéhez kötődik 1817-ből Karl Drais által, az első traktor pedig 1921-ből Heinrich Lanz jóvoltából (úgy tűnik ezek a mannheimiek nem nagyon szerettek gyalogolni).

A város nagyon sokszínű, 17 évesen egy hétre beültem az iskolába jódolgomban, és minden osztályban tucatnyi nemzetiségű gyerek volt. Az igazgató reggel minden gyereket kézfogással köszöntött az ajtóban.

További érdekesség úgy általánosságban a német iskolákról, hogy a tanév július közepéig tart, és szeptember közepén folytatódik. Mannheim-ben ha túl meleg van nyáron, akkor a gyerekek előbb hazamehetnek az iskolából. Ha ebédidőben normális kicsengő van az óra végén akkor maradni kell a többi órára is, ha különleges, akkor hazamehetnek, minden gyerek lélegzetvisszafojtva szokta várni ezt a kicsengőt. Épp ezért senki ne kapjon infarktust, ha egy iskola mellett sétál, és hirtelen a csengő mellett több száz gyerek örömujjongását is hallja.

A XIX. századig a mannheim-i fejedelem Heidelgberg-ből hozatta az ivóvizet, mert Mannheim-ben nem volt megfelelő minőségű.