BLOG
Mersin

Izrael / Tel-Aviv

Hol vagyunk
A Földközi-tenger partján fekvő Tel Aviv-Jaffa Izrael második legnagyobb városa, és mivel Jeruzsálemet sok ország nem ismeri el Izrael fővárosának, ezért Tel-Avivban is számos nagykövetség található. A várost zsidó bevándorlók alapították a XIX. század végén, mely végül akkorára nőtt, hogy egybeolvadt Jaffával, és 1950-ben a két várost egyesítették

Pénzneme
Új sékel (ISL), váltópénze az agora (100 agora egy sékel)

Időeltolódás
Magyarországhoz képest +1 óra

Meglátogattam
2011 nyarán

Utazás

Tel-Aviv egyre népszerűbb célpont, ennek pedig egyértelműen az az egyik oka, hogy a Wizzair fapados repülőivel három és fél óra alatt odaérünk, és (poggyász nélkül) a 35 ezer forintos oda-vissza jegy teljesen reálisnak számít.

Tel-Avivban Izrael legnagyobb repterére, a Tel Aviv Ben Gurion International Airport-ra (TLV) érkezünk.

Ben Gurion reptér

Innen legpraktikusabban vonattal jutunk be a városba. A reptéren a hármas terminál alsó szintjén találjuk a vonatmegállót, a Tel Aviv Savidor Central Railway Station-höz nagyjából 20 perc alatt ér a vonat, 13,5 sékel a jegy, és félóránként jár. Az izraeli vasúttársaság honlapján tudunk pontos menetrendet és árakat nézni. A vasút nem jár Shabbat és a zsidó ünnepek alatt!

Mehetünk shuttle járattal is, ennek ára a reptértől Tel-Aviv központjába 17 dollárnál kezdődik személyenként, és a hét minden napján, minden órában igénybe lehet venni, itt tudunk foglalni.

Ha autóval mennénk be, akkor az 1-es úton jutunk be a városba (ez a vonal köti össze Tel-Avivot Jeruzsálemmel is).

A reptér termináljai között ingyenes járat szállít minket.

Útlevél, vízum

Izraelbe nem kell vízum, amennyiben turisztikai vagy üzleti célból legfeljebb 90 napot töltünk az országban. Az útlevélnek érvényesnek kell lennie a kiutazás napjától számítva még hat hónapig. A tel-avivi reptérre érkezve nem pecsételnek bele az útlevélbe, hanem egy beléptetési lapot adnak, amit az ország elhagyásakor be kell mutatnunk (az Eilat Ovda reptéren pecsételnek).

Biztonsági okokból mind kiutazás előtt, mint hazautazáskor a reptéri tisztviselők egyesével elbeszélgetnek az utasokkal indulás előtt, és sokszor alaposan átnézik a csomagokat. Saját magunk pakoljunk be a bőröndünkbe, mert ha olyat találnak benne amit nem mi tettünk bele, és nem tudjuk hogyan került oda – abban az eseteben is ha az egyik útitársunk dobta bele pakolás közben és nem veszélyes dologról beszélünk –, akkor érthető módon gyanúsnak fogunk tűnni. A fokozott biztonsági ellenőrzés miatt érdemes már 3 órával indulás előtt kiérni a reptérre.

Izraelbe akkor is be lehet lépni, ha az útlevelünkben korábban meglátogatott arab országok pecsétjei szerepelnek (ez fordított esetben a legtöbb országnál nem működik), de előfordulhat hogy ilyenkor a biztonsági elbeszélgetés hosszabb és alaposabb lesz.

Földközi-tenger

Ahogy Eilat-nak ott van a Vörös-tenger, úgy Tel-Aviv-nak ott a Földközi-tenger, még ha nem is függ annyira tőle, mint a déli város. Nem mindig volt ez így, Tel-Aviv óvárosa, Jaffa a világ egyik legrégebbi kikötővárosa, évezredek óta kereskednek itt.

A tengert természetesen a hotelek is kihasználják, szállodaláncot találunk a part mentén. Mindegyik hotelhez tartozik egy partszakasz, ami mindenki számára látogatható függetlenül attól hogy nem a hotelben lakik, de találunk olyat elzártabb részt is, ahol csak zsidó férfiak és fiúk vannak, tradicionális fürdőöltözetben (legyünk annyira normálisak hogy ezt tiszteletben tartjuk, és nem megyünk be vihogva fényképezni). Azt vettem észre, hogy ahogy haladunk a drágább hotelek felől az olcsóbbak felé, úgy lesznek egyre jobbak a strandok. Az elején a Hiltonnál és társainál még köves, sziklás a part nagy része, míg a másik vége felé kellemes homokos partot találunk. A hullámokkal vigyázzunk fürdés közben, könnyen bele tudják panírozni az embert az iszapba. A tengerparton aztán már millióféle szórakozási lehetőség van, a fürdéstől kezdve a focin és a röpin át a testedzésig, mindezt kiépített eszközökkel.

Tel-Aviv Földközi-tenger

Tel-Aviv Földközi-tenger kondi

Jaffa

Ha már Jaffa, a régi városrészt mindenképp érdemes felkeresni. Már időszámításunk előtt 7500-ben is laktak itt, mind gazdasági, mind katonai szempontból jó elhelyezkedésű, és a történelmet még úgy is lehet érezni, hogy közeli „nagytestvére” nagyon modern.

Az óvárosban sétálgatva válogathatunk az éttermek, kézműves kereskedők és bazárok kínálata között a hangulatos szűk utcákban sétálva, lepihenhetünk valamelyik parkban a pálmafák között, megnézhetjük Jaffa világítótornyát, és nem utolsósorban gyönyörű kilátás nyílik a tengerre és Tel-Avivra.

Tel-Aviv Jaffa

Jaffa

Rothschild Boulevard, Karmel piac

Ha Tel-Aviv belvárosában sétálgatnánk, akkor a Rothschild Boulevard-on nemcsak a várost is jellemző divatos és modern üzleteket láthatunk, hanem a Bauhaus építészeti stílust képviselő épületeket is. Ezek miatt az 1930-as években épült házak miatt lett Tel-Aviv az UNESCO világörökség része. A Shenkin utcán végigsétálva pedig kilyukadunk a város híres piacán, a Karmel piacon. Ennek már teljesen más hangulata van, de tökéletes helyszín, többek között szuvenír vásárlásra, de a street food-os kínálatából is tudunk válogatni. A nagyobb tüntetések alatt többször is jellemző volt, hogy a tiltakozók hosszabb időkre kiköltöztek a Rothschild Boulevard-ra, és ott laktak sátorban.

Rothschild Boulevard

Függetlenség Terme

Aki kicsit ismerkedne az izraeli történelemmel és kultúrával, az Tel-Avivban nem fog csalódni. Mi más lehetne még olyan jelentős helyszín egy ország történelmében, mint a Függetlenség Terme, ahol 1948-ban Ben Gurion kikiáltotta Izrael államának függetlenségét. A termet vasárnaptól csütörtökig 9:00-17:00-ig, pénteken 9:00-14:00-ig tudjuk látogatni, a felnőttbelépő ára 24 sékel. A kiállításon többek között archív felvételeket is láthatunk és hallhatjuk felvételről Ben Guriont, amint a híres mondatokat mondja. A múzeumot a Rothschild Boulevard 16. szám alatt találjuk, így a sétálóutca felfedezésével is egybe lehet kötni.

Függetlenség Terme Tel-Aviv

Tel-Aviv Múzeum

Aki nem tud meglenni művészet nélkül, annak ajánlom a Tel-Aviv Múzeum meglátogatását. A múzeumban a klasszikus és a kortárs művészet is képviselteti magát, külön izraeli szekcióval és ifjúsági szárnnyal, valamint művészfilmeket és időszakosan koncerteket is megtekinthetünk.

Hétfőn, szerdán és szombaton 10:00-18:00-ig, kedden és csütörtökön 10:00-21:00-ig, pénteken 10:00-14:00-ig látogatható, szombaton zárva. Címe Shaul Hamelech Boulvard 27., a 9, 18, 28, 70, 90, 111 jelzésű buszokkal tudjuk megközelíteni. A felnőttbelépő ára 50 sékel, egyéb jegyárak itt.

Beit Hatfutsot (Diaszpóra Múzeum)

Ha valakit érdekel a zsidóság története, akkor a világ egyik legnagyobb zsidó történelmével foglalkozó intézmény, a Beit Hatfutsot (Diaszpóra Múzeum) tökéletes helyszín arra, hogy megismerkedjen az örökségükkel. A tárlat nagyon változatos és erősen az interaktivitáson van a hangsúly, a különböző témákat audiovizuális eszközökkel mutatják be. A múzeum nem csak bemutatja a zsidó kultúrát, hanem tanulásra is biztosít alkalmat az érdeklődőknek, hasznos tanácsokat és információkat nyújt.

A felnőttbelépő 45 sékel, a múzeum és a kiállítások nyitva tartása elég változatos tud lenni, úgyhogy érdemes lecsekkolni a honlapjukon, és aszerint tervezni. A múzeum a Tel-Avivi Egyetem campusán helyezkedik el, tömegközlekedve az Egged busztársaság 274, 271, 222 számú buszaival jutunk ide.

Haifa

Tel-Avivtól 90-100 km-re északra találjuk Izrael harmadik legnagyobb városát, Haifa-t, mely egy kikötőváros a Földközi-tenger partján. A város a Kármel-hegyre épült, és bár hangulatos a hegy tetejéről szétnézni a kikötőn, véleményem szerint nem ér meg egy egész napot itt eltölteni, akkor érdemes megnézni ha amúgy is útba esik.

Legismertebb nevezetessége a Bahai-függőkertek, mely a XIX. század közepén, Perzsiában alapított egyistenhívő bahái vallás szent helye. A botanikus kert gyönyörű és szemet gyönyörködtetű látvány, ahogy a hozzá tartozó vallás is nagyon békés és tiszteli az összes többit.

Haifa Bahai-függőkert

Galileai-tenger

Ha Jeruzsálemig nem bírjuk ki bibliai helyszín nélkül, akkor a Galileai-tenger (másnéven Kinneret-tó, Tiberias-tó, a Bibliában pedig Genezáreti tó) nincs messze. A Galileai-tenger a világ legmélyebben fekvő édesvízi tava, ami nem csak azért vicces mert tengernek hívják és tó, hanem mert a világ legmélyebben fekvő sósvízű tava a közelben lévő Holt-tenger, ami amúgy szintén tó (nagyon ki vannak találva ezek a dolgok). A Biblia szerint Jézusnak több apostola is a tó közvetlen környékéről származott, de ami még fontosabb, hogy ennek vízén sétált.

Árak

Izrael a világ legdrágább országai között van, ennek megfelelően az itthoni áraknak a duplájával is számolhatunk (sokszor többel is), legyen szó étkezésről, közlekedésről vagy lakásbérlésről.

Aktuális izraeli sékel árfolyam ide kattinva.

Mit érdemes enni-inni

Tel-Aviv igazi modern nagyváros, ennek megfelelően a sajátjuk mellett a nyugati konyha is képviselteti magát, az éttermek mellett a street food árusoknál is nagyon finomakat lehet enni. Mégis, ha már Izraelben vagyunk véletlenül se maradjon ki a falafel és persze a humusz, Tel-Avivban a legnépszerűbb humuszos hely Abu Hassan (Ali Karavan) étterme, ahol már nyitáskor, reggel 9-kor sorra lehet számítani.

Ha belevetnénk magunkat az éjszakai életbe, akkor nem baj ha előzetesen intézzük a diákhitelt/jelzálogot, mert a bárok pofátlanul drágák. Az egy dolog, hogy egy sört ezres alatt nem kapunk, de egy feles is belekerül több ezer forintba.

Közlekedés

A városban nincs se metró, se villamos, busszal tudunk közlekedni. A buszokat túlnyomórészt két nagy társaság, a Dan és az Egged üzemelteti. A Dan-es járatok tarifáit itt tudjuk megnézni, átböngészhetjük a járatokat, és éjszakai buszokat is nézhetünk. Az Egged buszjegyeinek itt láthatjuk az árait, és honlapjukon útvonaltervezőt is találunk.

Vonattal is közlekedhetünk, a vasúttársaság honlapján pontos menetrendet tudunk nézni árakkal. Ahogy a repteres résznél is írtam a vasúti közlekedésnél vegyük figyelembe, hogy Shabbat alatt nem üzemel.

Ezenkívül mehetünk taxival, vagy úgynevezett Moniyot Sherut-tal, ami azt jelenti, hogy több utas áll össze és használ közösen egy taxit. Az ára nagyjából megegyezik a buszjegy árával, 10-12 ember tud vele utazni, és általában sárga színűek, ugyanúgy kell leinteni ahogy a taxit. A vezetőnek kell fizetni, Shabbat alatt ritkábban járnak, ilyenkor a viteldíj is drágább lehet pár sékellel.

Tel-Avivban is elérhetű az Uber, ahogy hasonló programok is, úgymint a Gett vagy a Rider.

Tippek

Ahogy szinte mindenhol Izraelben, Tel-Avivban is nagyon sok fegyveres fiatal katonát lehet látni. Ennek közel sem kell félelemérzetet kelteni, a turistákat egyáltalán nem vegzálják, az arab támadásokat próbálják kiszűrni és megelőzni.

A forintot még itthon váltsuk át dollárra vagy euróra, mert kint a magyar valutát nehezen fogjuk sékelre cserélni. Ennél is jobb, ha készpénz helyett bankkártyát viszünk, és azzal veszünk fel helyi pénzt.

Shabbat alatt (péntek délutántól szombat napnyugtáig) előfordulhat, hogy néhány üzletet zárva találsz, bár ez Tel-Avivra nem igazán jellemző. Ugyanakkor a vasút nem közlekedik ezen időszakban.

Van rá lehetőség hogy ingyen is ellátogass Izraelbe, ha megfelelsz néhány feltételnek. Ugorj az alábbi linkre, és keresd meg a Taglitos részt!

Ha csak egy napod van

Tel-Aviv egy csodás város, ahol napokat el lehet tölteni, de igaziból már egy nap alatt is meg lehet ismerni az igazi arcát. Reggel vegyük nyakunkba a várost, és kezdetnek célozzuk meg a Karmel piacot és a Rothschild Bouldvard-ot, ahol nem csak nézelődni és vásárolni tudunk, de megtekinthetjük a Függetlenség Termét is. Ezt követően sétáljunk le a tengerpartra, és ebéd után élvezzük a napsütést és a hullámokat, vagy a sok szórakozási lehetőséget amit a tengerparton lelünk. Este pedig irány Jaffa, ami kihagyhatatlan része egy tel-avivi kirándulásnak.

Érdekességek

A város híres lakója volt az egyik legismertebb izraeli író, a magyar születésű Efrájim Kishon, aki 1949-ben vándorolt ki Izraelbe.

Ha Izrael többi látnivalója is érdekel akkor olvasd el a beszámolómat, amit az országban való utazásom alatt írtam!