BLOG
Mersin

Törökország / Gaziantep, Halfeti

Hol vagyunk
Gaziantep az azonos nevű tartomány székhelye és Törökország hatodik legnépesebb városa, az ország déli részén található. Egy igazi ázsiai török város, annak minden jellemzőjével és nyüzsgésével. A világ egyik legrégebb óta lakott települése, i.e. 1200-ban már a Hettita Birodalom része volt. A szíriai Aleppo 120 km-re van, de ottjártamkor a szíriai polgárháborúnak semmilyen hatása nem érződött, és az erős határőrizet miatt ez ma is így van

Pénzneme
Török líra, váltópénze a kuruş (100 kuruş egy líra)

Időeltolódás
Magyarországhoz képest nyári időszámítás alatt +1 óra, téli időszámítás alatt +2 óra (2016 őszén törölték el az óraátállítást)

Meglátogattam
2013 őszén

Utazás

A városnak saját reptere van (Gaziantep Oğuzeli International Airport – GZT), Budapestről szerencsés időszakban találni már 30 ezer Ft körüli retúrjegyet is, egy átszállással kb. 5 óra az út. Mivel azonban ha Törökországba látogatunk aligha ez lesz a fő úticélunk, úgyhogy megközelíthetjük Adana-ból is 3-4 óra alatt busszal (az adanai reptérre is találunk 30 ezres retúrjegyet Budapestről), de ha Isztambulból repülnénk ide, akkor az egy irányba alig több mint 5000 Ft, így egy-két napra mindenképp megéri Gaziantepbe átrepülni.

Én anno busszal jöttem ide Mersinből, és annak az ára 30 líra volt.

Útlevél, vízum

Útlevél szükséges, mely a belépéstől számítva legalább 150 napig kell hogy érvényes legyen. Vízum 2014. február 9-e óta nem kell, amennyiben legfeljebb 90 napra megyünk.

Antepi Vár

Gaziantep nem az a hely ahol az ember egyik múzeumból megy a másikba, és ahol egymást érik a nevezetességek. Ez inkább egy igazi ázsiai város, ami nincs elözönlve turistákkal, mint Isztambul, vagy nem olyan modern, mint Mersin. A városban sétálva az emberek, épületek, utcák között egy teljesen más világba csöppenünk, és érdemes ide is ellátogatni, ha Törökországban járunk.

Természetesen nincs város látványosság nélkül, Gaziantep fő attrakciója a 12 bástyás Antepi Vár, ami már a bizánci kor óta áll. A 9000 ezer éves építmény a város szimbóluma, eredetileg megfigyelő torony volt, mai állapotában a VI. századi felújítása óta láthatjuk.

Gaziantepi Archeológiai Múzeum

Ha nem bírnánk ki múzeum nélkül akkor ellátogathatunk a Gaziantepi Archeológiai Múzeumba. Mivel a város az egykori Selyemút helyén helyezkedik el a környék elképesztően gazdag ókori leletekben, ebből ad ízelítőt a múzeum is, a legkülönbözőbb történelmi időszakokból. Ugyancsak itt található a világ egyik legnagyobb mozaikkiállítása is (Zeugma Mozaik Múzeum).

Zincirli bazár

Ha vásárolgatni támad kedvünk akkor keressük fel a Zincirli bazárt, amely az egyik legrégebbi oszmán korban épült bazár, 1781 óta működik. A bazárban az edényeken, textíliákon, fűszereken, ételeken kívül szuveníreket is vásárolhatunk, hiszen ahogy egyre több ember fedezi fel Gaziantep-et, egyre jobban alkalmazkodnak ehhez a helyiek.

Rézművesek Bazára

A város másik híres hasonló vásárhelye a Rézművesek Bazára (Bakırcılar Çarşısı), ahol hagyományos réztárgyakat vásárolhatunk. A bazárban sétálva szemtanúi lehetünk annak is, ahogy a kovácsok remekműveiket alkotják.

Halfeti, a vízalatti város

Ha Gaziantep-be látogatunk, akkor mindenképp nézzünk szét a város vonzáskörzetében is. Az egyik leghíresebb és könnyen megközelíthető kirándulás helyszíne Halfeti, mely szintén ókori történelemmel büszkélkedik. A Gaziantep-től mindössze 100 km-re lévő kis településre busszal jutunk el a városból, nekem anno az út 1 óra volt Birecik-ig, és onnan átszálltunk egy kisbuszra, ami további fél óra múlva ért Halfeti-be. Nem mondom hogy ennél nincs egyszerűbb megoldás, de Törökországban – főleg ennyire keleten – csak sodródni kell az árral és mi így jutottunk oda, de például visszafelé már stoppal mentünk az út egy részén a pisztáciültetvények között. A lényeg, hogy ha lemegyünk a gaziantepi központi buszállomásra, garantáltan találunk buszt ami elhoz ide.

Halfeti-be érkezve egyből mindenki látni fogja miért ajánlottam ezt a helyet. Az első, amit az út odavezető utolsó részén az ember meglát, a kis hegyek között elterülő Eufrátesz. Ha nem lenne elég, hogy egy ilyen történelmi folyó partján vagyunk, akkor a lélegzetelállító látvány egyből meggyőz, hogy jó döntésnek minősítsük ezt a kirándulást. A parton sétálva a kilátáson kívül találunk nagyon hosszú függőhidat, éttermeket, és szerencsére WC-t is.

A város igazi nevezetessége, hogy egy része víz alatt van, ezért hívják „vízalatti városnak” is. Egy hajótúra keretében (melynek ára kb. 15 líra) bő egy órát hajózhatunk a folyón a hegyek között, útba ejtve többek között az elsüllyedt mecsetet, aminek már csak a minaret része lóg ki a víz felé.

Ha több is érdekel Halfeti-ről és Gaziantepről, akkor itt tudod elolvasni az ide vonatkozó blogbejegyzésem.

Árak

A város nagyon olcsó, a magyar árszínvonal alatt van kicsivel, kivéve persze az alkohol, az egész Törökországban drága.

Aktuális török líra árfolyam ide kattintva.

Mit érdemes enni-inni

A város híres pisztácia termeléséről (ha törökül szeretnénk kérni: antep fıstığı) és az ebből készült baklavaról. Semmiképp se menjünk el úgy a városból, hogy nem eszünk itt egy igazi török baklavát!

Az édességen kívül is találunk remek éttermeket a városban, ráadásul nem csak a török de például szír konyhával is, mindezt nagyon olcsón. Ha csak bekapnánk valamit rohanás közben, akkor egy kebab vagy töltött padlizsán is isteni választás.

Közlekedés

A városban buszokkal közlekedhetünk, ha csak pár napra megyünk nyilván nem veszünk havibérletet így elég a szakaszjegy, melynek ára 2 líra körül van és a sofőrnél tudjuk megvenni. Taxival is közlekedhetünk, kilométerenként kb. 3 líra az átlagos tarifa.

A stoppolást bátran ajánlom, Gaziantep-ből a 4 órás hazautat is stoppal tettem meg Mersinbe.

A közlekedés gyalogosként Törökországban túlzás nélkül életveszélyes néha, és ez itt a keleti részen, Gaziantep-ben fokozottan igaz.

Tippek

A pisztáciás baklava semmiképp ne maradjon ki a városban töltött időből.

Gaziantep-ben járva tényleg szakítsunk időt Halfeti-re, mert elképesztő az ottani látvány.

Ha csak egy napod van

Ha csak egy napra utazol Gaziantep-be akkor délelőtt barangolj a városban, nézd meg a várat és sétálj végig a bazáron. Az óvárosi részen már nagyon hamar megfogja az embert a város hangulata. A valamelyik kis helyi étteremben elfogyasztott kiadós ebéd után irány a buszállomás és Halfeti. Odaérve sétálj a parton és fizess be egy hajótúrára a történelmi Eufráteszen, ahonnan megcsodálhatod a vízalatti várost.

Érdekességek

A várost eredetileg Antep-nek hívták, a ’Gazi’ előtagot – melynek jelentése hősies – az I. világháború után kapta, mert fontos szerepe volt az ország függetlenségi harcában.

Ha több is érdekel Gaziantepről és Halfetiről, akkor olvass bele a blogom idevonatkozó részébe!