BLOG
Isztambul
Kappadókia
Mersin

Papírok a bőröndből / Cikkek / KRÉTA LEGSZEBB TENGERPARTJAI - Görögországi látogatás covidos óvintézkedésekkel

2020-10-28 18:48:33

Augusztus elején – életemben először – Görögországba látogattam, aminek első felvonásaként a fővárost fedeztem fel. Bár a nyári időjárás nem éppen városnézésre volt kitalálva, de ettől függetlenül hihetetlenül élveztem Athént, és egy korábbi írásomban összefoglaltam nektek a legérdekesebb és legizgalmasabb látnivalókat, ahogy Youtube-on is fent van már az erről szóló epizód. De ha már forróság akkor inkább tengerpart, így a görög nyaralás második felében következett Kréta!

Kréta Elafonissi

Athénból repültem át Heraklionba, Kréta fővárosába. Ez az ország legnagyobb szigete, és ha igazán szeretnéd megismerni akkor érdemes autót bérelni, így tettem én is. Nagyjából napi 13 ezer forintért ideiglenesen büszke tulajdonosa lehettem egy ütött-kopott kis Fiatnak, ami maradjunk annyiban, hogy nem lett a kedvenc autóm. Napi pár extra euróért teljes körű biztosítás volt az autón, így nem csak attól nem kellett félni, hogy valakivel összekoccanok, de még a bankkártyámon sem zároltak depozitot. És bizony a koccanás lehetősége benne van a levegőben, bár a görögök nem olyan veszélyesen figyelmetlenek, mint a törökök vagy a kínaiak, de azért egy Nyugat-Európában edződött osztrák sofőr sokszor felvonná a szemöldökét. A legtöbb helyen egysávos utak vannak, és ha előzni akarsz akkor az előtted lévő lehúzódik a leállósávba, amit kvázi normális sávnak használnak. Úgyhogy hamar bele lehet jönni, csak a visszapillantó tükör ne nőjön a szívedhez túlságosan.

Már az elején leszögezném, hogy bár Heraklion Kréta fővárosa, én nem töltenék ott sok időt. Nekem öt napom volt, így a reptérről a bérelt autóval egyből nyugat felé vettem az irányt, és Chania (vagy magyarosan Hania) városáig meg sem álltam. Azért választottam ezt a részt, mert nyugaton vannak a legszebb strandok, és mert erről a városról is csupa jót olvastam előzőleg. Nem is okozott csalódást, gazdag történelme és bájos kis utcái vannak, a nap bármely szakában is járunk hangulatos lesz ott bóklászni. És ha a nagy sétálás közben megéheznénk, akkor rengeteg lehetőségünk van, ugyanis a város tömve van jobbnál jobb éttermekkel. Ezt minden túlzás nélkül állíthatom, többet is kipróbáltam, és Kréta nem okozott csalódást; meghitt atmoszféra, kedves pincérek, és isteni kaja. A kedvencem a kétszemélyes tenger gyümölcsei tál volt, amin a legkülönfélébb halak mellett volt polip, tintahal, kagyló és garnéla is. Nagyon sokat tudok enni, de itt nem maradtam éhes, már csak azért sem, mert Görögországban szokás, hogy az evés végeztével hoznak egy kis gyümölcsöt (főleg dinnyét, néha szőlőt), vagy egy kis sütit, emellé pedig pár deci szőlőpálinkát is, biztos, ami biztos. Szerintem nincs krétai élmény egy tengerparti éttermes vacsora nélkül, mindenképpen próbáljátok ki.

A városnézésen és az evésen kívül természetesen a legnagyobb vonzerő a szigeten a sok gyönyörű tengerpart. Kréta felfedezéséhez hetek, ha nem hónapok kellenének, de nekem csak pár napom volt, így arra kellett törekednem, hogy mindenképp maradandó helyeket fedezzek fel. Nos, azt hiszem sikerrel is jártam, de a képek megnézése után mondjátok meg ti!

A sziget minden részén van olyan tengerpart, amitől az ember a földhöz veri a popsiját. Mivel a nehéz megközelíthetőség miatt egy tengerpart felfedezésére legalább egy napot kell szánni, én a két leghíresebb részt céloztam meg. Az első amit meglátogattam az a strand volt, amit az összes cikk a legszebbnek ír, ez pedig a Balos Beach. Chania-tól 70-80 percet írt a GPS, én pedig a Fiat bal egyén optimistán nekiindultam az útnak. Minden jó is volt, amíg oda nem értem az ellenőrzőkapuhoz, ahol kifizettem az 1 eurós belépőt (ami lássuk be semmiség), majd mondta a pénzszedő hölgy, hogy még 8 km-t tudok autózni, és ott a parkolóban letéve az autót további 2 km-t kell sétálnom. Nos ez a 8 km lehet, hogy semmiség lett volna egy terepjárónak, de a kis Fiat velem együtt az életéért küzdött a kavicsos szerpentinen, ahol úgy rázkódtunk, hogy néhány belső szervem biztosan helyen cserélt egymással. Na de túléltük, és ott volt a parkoló – legalábbis valahol a közelben, mert ott már nem volt hely, úgyhogy a sziklafalhoz simulva álltunk meg egymás után libasorban. Mi még viszonylag jól jártunk, mert délelőtt mentünk, és a parkolóig csak pár percet kell sétálni, de aki később jött annak akár kilométereket kellett pluszban megtennie. És csak utána jött maga a hegymászás: két kilométer lefelé, csúszós köveken, elég nagy szintkülönbséggel, iszonyatos hőségben. Mi bőven ebéd előtt értünk oda, de nyugágyakat már esélytelen volt találni, én úgy szereztem végül napernyőt, hogy egy 5 euróssal megkentem a büfést, hogy adja kölcsön a sajátját. Ha már büfé: abból egyetlenegy volt az egész parton, és a kínálat kimerült az üdítő – chips – szendvics felhozatalban. WC-ből kettő volt összesen, de azokat sem használta igaziból senki, kivéve én. Amíg Kínában éltem megedződtem az ottani pottyantós klotyókon, de ezek a WC-k az én ingerküszöbömet is megviselték. Úgyhogy dióhéjban: nehéz megközelíthetőség, megterhelő séta és a tengerparti infrastruktúra teljes hiánya. És még így is azt mondom, hogy nagyon örülök, hogy eljöttem ide. Rengeteg tengerpartot láttam életem során, de ez abszolút a top5-ben volt. Már akkor elállt a szavam, amikor először feltárult előttem a látkép, és ahogy közeledtünk egyre inkább elképesztő lett. A lagúnák, a színek váltakozása, és a teljesen áttetsző víz. Köves partnál még csak-csak, de homokos tengerparton ilyen szép átlátszó vizet még nem láttam, teljesen eldobtam az agyam, hasonlót a Karib-tenger szigetei között találni. Itt egy kicsit „vissza a természethez” érzésem volt a tengerben feküdve körülöttem a hegyekkel, nyugodt volt és hangulatos, de fel is reptettem a drónt, úgyhogy beszéljenek helyettem a képek.

Bár rengetegen voltunk a parton olyan nagy volt a terület, hogy egyáltalán nem éreztem azt, hogy zsúfoltan lennénk. Gyönyörű színű és meleg volt a víz, és bár a nap végeztével a 2 km-es séta – ezúttal felfelé! – nem volt túl kellemes ebben a hőségben, de Európa egyik legszebb strandját láthattam.

Másnap egy másik, Chania-hoz közeli tengerpart következett, mely nagyjából másfél órára volt a várostól. Itt sem a távolság volt nagy, hanem a szerpentinen volt lassú a haladás, az út nagy részét kanyarogva tettük meg. Miután megérkeztünk Elafonisi-hez kellemes csalódás ért az előző nap tapasztalatai után: közvetlenül a vízpartnál lehetett parkolni, volt elég parkolóhely, és a strandra érve bőven találtunk szabad nyugágyat és napernyőt annak ellenére, hogy tele volt a strand. Kulturált WC-k, számos büfé és egyéb bolt várta a látogatókat, így kapásból kijelenthetjük, hogy gyerekes családoknak, idősebbeknek, meg úgy alapvetően bárkinek, aki nem akar a hegymászástól kihordani lábon egy infarktust ez a tengerpart kényelmesebb a Balos Beach-hez képest.

A sok kis öbölben ugyanúgy várt a kellemesen meleg víz, miközben a saját lábujjaid is láthattad a tengerben sétálva, annyira áttetsző volt a víz. Bár itt nem volt olyan szép rálátás, mint a Balos Beach-nél, de a tengerpart ugyanolyan elképesztő volt, és hála a drónnak, mi Elafonisi-t is meg tudjuk nézni madártávlatból.

Elafonissi

Mindkettő tengerpart elképesztő volt, de én technikai okokból Elafonisi-t javaslom, mert ha az ember pihenni megy, akkor az a hely célszerűbb. Nekem ez a két strand fért bele, de felsorolás szinten adnák még néhány tippet nektek, ha több időtök van Krétán: Vai, Falassarna, Seitan Limania, Preveli, Rodakino, Sougia, Matala, Tymbaki, Marathi, Loutraki, Plakias, Istro, Glyka Nara, Agios Pavlos.

3 nap Chania után visszaautóztunk Heraklionba, hogy ott töltsük el a görög nyaralásunk utolsó két napját. Útközben megálltunk Rethymno-ban, ami Kréta egyik leglátogatottabb városkája, és ha csak pár órára és egy finom ebédre, de mindenképp érdemes volt útba ejteni.

Ahogy az elején írtam Heraklion nem volt túl izgalmas számomra, főleg Athén és Chania után, de ez nem jelenti azt, hogy nem lehet jól elütni az időt. Egy tengerparti séta mindig klassz opció, a belvárosban is beindul az élet sötétedés után, és az éttermekben is jókat lehet enni. A városnak azonban leginkább történelmi szempontból van jelentősége, ugyanis itt található Knossos, melyet az első európai városként tartanak számon.

A városban fénykorában 50 ezren éltek, és hála egy brit régésznek, Sir Arthur John Evans-nak, nagyon sok része lett visszaállítva ahhoz hasonlóan, ahogy régen kinézett. Már 8000 évvel ezelőtt létrehozták itt az első települést, és később ez lett a bronzkori minoszi civilizáció központja. Kréta tehát nemcsak tengerpartjaival tud lenyűgözni, de történelmi emlékek terén is olyat mutat, amire kevés más hely képes.

És ha már történelem: Athén után a krétai archeológiai múzeumot is meglátogattam, és ez valahogy még a fővárosi kiállításnál is jobban tetszett. Ezzel véget is ért a görög nyaralás, visszavittük az autót, ettünk egy búcsú tengeri herkentyűs vacsorát, majd másnap azzal a tudattal szálltunk repülőre, hogy Görögországba mindenképp vissza fogunk még jönni.

A görög videós beszámolókat meg tudjátok nézni a Youtube csatornámon, kezdve a turistáktól mentes Athénos résszel, valamint fent van a Krétás epizód is, ahol szuper drónos felvételeken mutatom meg a gyönyörű tengerpartokat. Ha szeretnéd látni ezeket a részeket akkor iratkozz fel a csatornára, majd nyomj rá a kis harangra, hogy nem maradj le az új részekről. Keress meg Instagramon és Facebook-on is, ha szívesen nézegetnél lélegzetelállító képeket a világ minden tájáról, ha pedig e-mailt írnál, azt a szia@beferekaborondbe.hu címre tudod küldeni.